Готуємося разом zno_info@testportal.gov.ua
Правила нарахування балів за завдання ЗНО
Універсальні поради
Про розрахунок балів ЗНО
Приклади з історії та літератури до творів ЗНО
Правила нарахування балів за завдання ЗНО
Наказом Українського центру оцінювання якості освіти №156 від 15 вересня 2016 року затверджено Схеми нарахування балів за виконання завдань сертифікаційних робіт зовнішнього незалежного оцінювання
Згідно з документом, при проведенні зовнішнього незалежного оцінювання абітурієнти працюватимуть з 9 типами завдань, що оцінюватимуться наступним чином.
1. Завдання з вибором однієї правильної відповіді
Такі завдання складаються з основи (умови завдання) та чотирьох або п’яти варіантів відповіді, з яких лише один правильний. Завдання вважається виконаним, якщо учасник ЗНО вибрав і позначив відповідь у бланку відповідей А.
1 бал буде зарахований, якщо вказано правильну відповідь; 0 балів, якщо вказано неправильну відповідь, або вказано більше однієї відповіді, або відповіді на завдання не надано.
Завдання з вибором однієї правильної відповіді використовуються у тестах ЗНО з української мови і літератури, історії України, російської мови, іноземних мов (англійської, німецької, французької, іспанської), математики, фізики, біології, хімії, географії.
2. Завдання на встановлення відповідності («логічні пари»)
Ці завдання складаються з основи та двох стовпчиків інформації, позначених цифрами (ліворуч) і буквами (праворуч). Виконання завдання передбачає встановлення відповідності (утворення «логічних пар») між інформацією, позначеною цифрами та буквами. Завдання вважається виконаним, якщо учасник ЗНО зробив позначки на перетинах рядків (цифри від 1 до 4) і колонок (букви від А до Д) у таблиці бланка відповідей А.
Учасник ЗНО отримує 1 бал за кожну правильно встановлену відповідність («логічну пару»), тобто може набрати максимум 4 бали за таке завдання. 0 балів буде зараховано за будь-яку «логічну пару», якщо відповідь є неправильною, зроблено більше однієї позначки в рядку чи відповіді на завдання не надано.
Такі завдання використовуються на ЗНО з української мови і літератури, історії України, російської мови, математики, фізики, біології, хімії та географії.
3. Завдання на встановлення відповідності
У цьому завданні пропонується підібрати заголовки до текстів/частин текстів із наведених варіантів; твердження/ситуації до оголошень/текстів; запитання до відповідей або відповіді до запитань.
Завдання буде зарахованим, якщо учасник ЗНО встановив відповідність і позначив варіант відповіді в бланку відповідей А. 1 бал зараховується за правильно встановлену відповідність, в усіх інших випадках – 0 балів.
Такі завдання містяться у тестах з англійської, німецької та іспанської мов.
4. Завдання на заповнення пропусків у тексті
У завданні пропонується доповнити абзаци/речення в тексті реченнями/частинами речень, словосполученнями/словами із наведених варіантів. Завдання вважається виконаним, якщо учасник ЗНО вибрав і позначив варіант відповіді в бланку відповідей А.
Якщо варіант правильний – зараховується 1 бал. Якщо ж вказано неправильну відповідь, або вказано більше однієї відповіді чи відповіді на завдання не надано взагалі – учасник отримає 0 балів.
Предмети, на яких використовуються такі завдання, - англійська, німецька, французька та іспанська мови.
5. Завдання на встановлення правильної послідовності
Завдання складається з основи (умови чи питання) та переліку подій (явищ, фактів, процесів тощо), дій (понять, формул, характеристик тощо), позначених буквами, які потрібно розташувати в правильній послідовності.
Завдання вважається виконаним, якщо учасник ЗНО зробив позначки на перетинах рядків (цифри від 1 до 4) і колонок (букви від А до Г) у таблиці бланка відповідей. Відповідно буде зараховано 3 бали, якщо правильно вказано послідовність усіх подій/дій; 2 бали, якщо правильно вказано першу й останню події/дії; 1 бал, якщо правильно вказано або першу, або останню подію/дію; 0 балів за будь-яку правильно вказану подію/дію , якщо зроблено більше однієї позначки в рядку, неправильно вказано першу й останню події чи відповіді не надано взагалі.
Такі завдання використовуються для перевірки знань з історії України та хімії.
6. Завдання з вибором трьох правильних відповідей із семи запропонованих варіантів відповіді
Ці завдання складаються з основи та семи варіантів відповіді, позначених цифрами, серед яких лише три правильні. Завдання вважається виконаним, якщо учасник ЗНО вибрав і записав три відповіді(цифри)у бланку відповідей А.
За кожен правильно вказаний варіант відповіді (цифру) учасник отримує 1 з 3 можливих балів; 0 балів отримує учень, якщо не вказано жодного правильного варіанта відповіді (цифри), або один варіант відповіді (цифра ) вказано тричі, або відповіді на завдання не надано. Порядок написання цифр значення не має.
Такі завдання подаються на ЗНО з історії України і географії.
7. Завдання з вибором трьох правильних відповідей із трьох груп запропонованих варіантів відповідей
Воно передбачає наявність основи та трьох груп(стовпчиків)відповідей, позначених цифрами; у кожній групі лише одна відповідь правильна. Завдання вважається виконаним, якщо учасник ЗНО вибрав з кожної групи (стовпчика) і послідовно записав три відповіді (цифри) в бланку відповідей А.
За виконання цього завдання учасник ЗНО може набрати від 0 до 3 балів – 1 бал за кожну правильно подану відповідь. Слід звернути увагу, що в цьому типі завдань порядок написання цифр має значення – вимагається сувора послідовність.
Таке завдання матимуть учасники зовнішнього незалежного оцінювання з біології.
8. Завдання відкритої форми з короткою відповіддю
Такі завдання поділяються на 2 типи.
Структуровані складаються з основи та двох частин і передбачають розв’язування задачі. Завдання вважається виконаним, якщо учасник ЗНО, здійснивши відповідні числові розрахунки, записав, дотримуючись вимог і правил, відповіді до кожної з частин завдання в бланку відповідей А.
Учасник ЗНО може отримати 0 балів (не виконано чи виконано неправильно), 1 бал (правильно виконана будь-яка 1 частина) чи 2 бали.
Такі структуровані завдання використовуються для перевірки навчальних досягнень у тестах з фізики, математики та хімії.
Неструктуровані складаються тільки з основи і передбачають розв’язування задачі. Завдання вважається виконаним, якщо учасник ЗНО, здійснивши відповідні числові розрахунки, записав, дотримуючись вимог і правил, кінцеву відповідь в бланку відповідей А.
За правильне виконання такого завдання учасник отримує 2 бали, у іншому випадку – 0 балів.
Неструктуровані завдання використовуються у тестах з фізики, математики, хімії та географії.
9. Завдання відкритої форми з розгорнутою відповіддю
Такі завдання на зовнішньому незалежному тестуванні мають наступні предмети: математика, українська мова й література, російська мова та іноземні мови (англійська, німецька, французька, іспанська).
З математики завдання складається з основи та передбачає розв’язування задачі. Завдання вважається виконаним, якщо учасник ЗНО в бланку відповідей Б навів пояснення всіх етапів розв’язання, зробив посилання на математичні факти, з яких випливає те чи інше твердження, проілюстрував розв’язання задачі рисунками, графіками тощо. Максимум за таке завдання з математики можна набрати 4 або 6 балів залежно від різновиду завдання.
Для перевірки знань з іноземних (англійської, французької, німецької, іспанської) мовзавдання складається з основи та передбачає створення учасником ЗНО власного висловлення відповідно до запропонованої комунікативної ситуації в бланку відповідей Б. За його виконання учасник може набрати від 0 до 14 балів.
Завдання з української мови та літератури й російської мови складається з основи та передбачає створення учасником ЗНО власного аргументованого висловлення на дискусійну тему в бланку відповідей Б. Максимально можлива кількість балів за таке завдання – 20.
Слід зазначити, що оцінювання та нарахування балів за виконання останнього типу завдань здійснюється під час перевірки бланків відповідей Б спеціально підготовленими екзаменаторами відповідно до Схем оцінювання завдань відкритої форми з розгорнутою відповіддю, ухвалених предметними фаховими комісіями з відповідного предмета.
Матеріал підготовлено на підставі наказу УЦОЯО № 156 від 15.09.2016 року.
Універсальні поради
для успішного виконання тестування
Зосередьтеся! Після виконання попередньої частини
тестування (заповнення бланків), коли ви з'ясували всі незрозумілі для себе
моменти, спробуйте зосередитися і забути про людей довкола. Для вас мають
існувати лише текст завдань і годинник, що регламентує час тесту.
Кваптеся без поспіху! Жорсткі рамки часу не мають
впливати на якість ваших відповідей. Перед тим, як вписати відповідь,
перечитайте запитання двічі і переконайтеся, що ви правильно зрозуміли його
суть.
Почніть із легких завдань! Почніть відповідати на ті
запитання, в яких ви не сумніваєтеся, не зупиняйтеся на тих, які можуть
викликати довгі роздуми. Тоді ви заспокоїтеся, думки стануть яснішими і
чіткішими, увійдете до робочого ритму. Ви ніби звільнитеся від нервозності, і
вся ваша енергія потім спрямується на складніші запитання.
Пропускайте! Треба навчитися пропускати складні або
незрозумілі завдання. Пам'ятайте: у тесті завжди знайдуться такі запитання, з
якими ви неодмінно впораєтеся. Просто безглуздо недобрати балів лише тому, що
ви не дійшли до «своїх» завдань, а застрягли на тих, які викликають
ускладнення.
Читайте завдання до кінця! Не прагніть зрозуміти умови
завдання «за першими словами» і добудувати кінцівку у власній уяві. Це певний
спосіб припуститися прикрих помилок в найлегших запитаннях.
Думайте лише про поточне завдання! Коли ви бачите нове
завдання, забудьте все, що було в попередньому. Зазвичай завдання в тестах не
пов'язані одне з одним, тому знання, які ви застосували в одному, як правило,
не допомагають, а лише заважають концентруватися і правильно вирішити нове
завдання. Ця порада дає й інший безцінний психологічний ефект –забудьте про
невдачу в минулому завданні (якщо воно виявилося заважким). Думайте лише про
те, що кожне нове завдання – це шанс набрати бали.
Виключайте! Багато завдань можна швидше вирішити, якщо не
шукати одразу правильний варіант відповіді, а послідовно виключати ті, які явно
не підходять. Метод виключення дозволяє сконцентрувати увагу на одному-двох
варіантах, а не на всіх п'яти-семи (що набагато важче).
Заплануйте два кола! Розрахуйте час так, щоб за дві
третини всього відведеного часу пройтися по всіх легких завданнях («перше
коло»). Тоді ви встигнете набрати максимум балів на легких завданнях, а потім
спокійно повернетеся і подумаєте над складнішими, які спочатку довелося
пропустити («друге коло»).
Перевірте! Залиште час для перевірки своєї роботи,
принаймні, аби встигнути переглянути й помітити помилки.
Вгадуйте! Якщо ви не впевнені у виборі відповіді, але
інтуїтивно можете віддати перевагу якійсь, то інтуїції слід довіряти! При цьому
вибирайте такий варіант, який, на ваш погляд, більш імовірний.
Не засмучуйтеся! Прагніть виконати всі завдання, але
пам'ятайте, що на практиці це нереально. Враховуйте, що тестові завдання
розраховані на максимальний рівень складності, і кількість вирішених вами
завдань може виявитися цілком достатньою для гарної оцінки.
ПРАВА ТА ОБОВ'ЯЗКИ АБІТУРІЄНТІВ, ЯКІ ПРОХОДЯТЬ ЗНО
Абітурієнти мають право на:
Абітурієнти зобов'язані:
Абітурієнтам, під час тестування, ЗАБОРОНЕНО:
У разі порушення цих вимог абітурієнта буде позбавлено права на продовження роботи з тестом, а виконані завдання - анульовано.Апеляція на процедури ЗНО:
1. Технологічні порушення:1.1 неправильний відлік часу, відведеного на виконання завдань;1.2. відсутність або пошкодження тестових матеріалів;1.3. неправильні дії персоналу пункту тестування, що вплинули на якість виконання роботи абітурієнтом.2. Природні, техногенні катастрофи, що зашкодили проведенню ЗНО.Апеляція на результати ЗНО:
Про розрахунок балів ЗНО
Про розрахунок балів ЗНО з української мови та літератури намагається дізнатися кожен абітурієнт, адже саме українська – той предмет, який треба складати обов’язково. 2016 року на ЗНО з української винесено 58 завдань. Щоб виконати їх, абітурієнт матиме 180 хвилин.
Отже, як порахувати бали ЗНО з української мови та літератури?
На ЗНО представлено кілька типів завдань, і підрахунок балів до кожного з них відбувається за окремою схемою.
ЗАВДАННЯ 1–23, 29–33, 34–53.
Це завдання з вибором однієї правильної відповіді. До кожного із завдань наведено чотири або п’ять варіантів відповіді, з яких лише один правильний. Завдання вважається виконаним, якщо учасник зовнішнього незалежного оцінювання вибрав і позначив правильну відповідь у бланку відповідей А.
За нього можна отримати 0 або 1 бал: 1 бал за правильну відповідь; 0 балів, якщо вказано неправильну відповідь, або вказано більше однієї відповіді, або відповіді не надано.
ЗАВДАННЯ 24–28, 54–57
Завдання на встановлення відповідності. До кожного завдання наведено інформацію, позначену ліворуч цифрами і праворуч буквами. Треба встановити відповідність між позначеним цифрами та буквами (утворити «логічні пари»). Завдання вважається виконаним, якщо учасник правильно зробив позначки на перетинах рядків (цифри від 1 до 4) і колонок (букви від А до Д) у таблиці бланка відповідей А.
Оцінюється в 0, 1, 2, 3 або 4 бали: 1 бал за кожну правильно встановлену відповідність і 0 балів, якщо логічну пару вказано неправильно або завдання взагалі не виконано.
ЗАВДАННЯ 58
Завдання з розгорнутою відповіддю передбачає створення власного аргументативного висловлення на дискусійну тему в бланку відповідей Б. У змістовому оформленні складається з тези, аргументів, прикладу, висновку, також оцінюють логічність і послідовність. У мовному оформленні бали нараховують за орфографію, пунктуацію, лексику, граматику та стилістику.
Змістове оформлення
За Тезу можна отримати 0-2 бали, якщо учасник: 2 - вправно формулює тезу, 1 – не вправно формулює тезу, 0 - не формулює тези або формулює тезу, яка не відповідає запропонованій темі.
За Аргументи можна отримати 0-2 бали, якщо учасник: 2 - наводить принаймні два доречні й переконливі аргументи, 1 - наводить принаймні один доречний аргумент, аргументи дублюють один одного, один з аргументів не є доречним стосовно сформульованої тези, 0 - не наводить жодного аргументу або наведені аргументи не є доречними.
За Приклад із літератури чи інших видів мистецтва можна отримати 0-2 бали: 2 - Один з аргументів підкріплено принаймні одним розгорнутим, добре поясненим прикладом з художньої літератури чи інших видів мистецтва, 1 - немає мотивації наведення прикладу, він не конкретизований через художній образ, у прикладі є фактичні помилки, 0 - прикладу з літератури чи інших видів мистецтва немає або він не є доречним.
За Приклад, що є історичним фактом або випадком із життя, можна отримати 0-2 бали: 2 - наведено принаймні один доречний приклад або з історії, або із суспільно-політичного життя, або з власного життя, 1 - немає мотивації наведення прикладу, приклад не конкретизований, у прикладі є фактичні помилки, 0 - прикладу з історії, суспільно-політичного чи власного життя немає або він не є доречним.
За Логічність, послідовність можна отримати 0-2 бали: 2 - висловлення демонструє зосередженість на обговорюваній проблемі, цілісний, послідовний і несуперечливий розвиток думки (логічність і послідовність викладу), 1 - у роботі є порушення логічності, цілісності, послідовності й несуперечливості розвитку думки, 0 - логіки викладу, цілісності, послідовності й несуперечливості розвитку думки немає.
За Висновок можна отримати 0-2 бали: 2 - висновок відповідає запропонованій темі й органічно випливає зі сформульованої тези, аргументів і прикладів, 1 - висновок лише частково відповідає тезі або не пов’язаний з аргументами та прикладами, 0 - висновку немає, він не відповідає сформульованій тезі, висновок не пов’язаний з аргументами та прикладами.
Мовне оформлення
За Орфографію та пунктуацію нараховують 0-4 бали залежно від кількості помилок: 4 – 0-1 помилка, 3 – 2-6 помилок, 2 – 7-11 помилок, 1 – 12-16 помилок, 0 – 17 і більше.
За Лексику, граматику та стилістику нараховують 0-4 бали залежно від кількості помилок: 4 – 0-1 помилка, 3 – 2-4 помилки, 2 – 5-7 помилок, 1 – 8-10 помилок, 0 – 11 і більше.
Таким чином за завдання з розгорнутою відповіддю можна отримати максимум 20 балів.
Як рахують помилки у завданні 58
Дві негрубі помилки рахують як одну грубу. Негрубими вважають:
написання великої літери в складних власних назвах;
написання разом і окремо префіксів у прислівниках, утворених від іменників з прийменниками;
нерозрізнення не/ні (не хто інший / ніхто інший);
замість одного розділового знаку поставлений інший;
пропуск одного зі сполучуваних розділових знаків або порушення їхньої послідовності.
При цьому негрубу орфографічну й негрубу пунктуаційну помилки не об’єднують і не зараховують як одну грубу.
Систематичне порушення норм милозвучності (три і більше випадків порушення на одне з правил: у–в, і–й–та) рахують як одну стилістичну помилку. Роботу, що не відповідає темі власного висловлення і до 100 слів, буде оцінено в 0 балів.
ПЕРЕВЕДЕННЯ БАЛІВ ЗНО
Максимально за весь тест ЗНО з української мови та літератури можна набрати 104 бали. Щоб порахувати оцінку ДПА, треба скласти отримані оцінки за завдання 1–33 і 58. Перевести цей результат у 12-бальну шкалу оцінювання ДПА можна лише після тестування ЗНО і перевірки всіх робіт – ця шкала формується за рейтинговою системою з урахуванням усіх результатів. Щоб уявити приблизно, яким може бути результат, скористайтеся таблицею переведення балів ЗНО з української мови та літератури за 2015 рік.
Оцінка ЗНО для вступу вираховується за шкалою, де 100 мінімальна, а 200 – максимальна.
Приклади з історії та літератури до творів ЗНО
Тема
|
Приклад з літератури
|
Приклад з історії
|
Образа
|
Пригадаймо Мавку з «Лісової пісні» Лесі Українки. Героїня, незважаючи на зраду коханого, благає Лісовика, щоб той перетворив хлопця – вовкулаку знову на людину, не думає про помсту Килині чи матері Лукаша, які завадили її щастю. Лісова красуня, маючи можливість покарати, прощає всіх.
|
прикладом може слугувати Авраам Лінкольн, видатний президент Америки. Своє спілкування з людьми він будував таким чином, що не тільки не уникав спілкування з неприємними людьми, але й відповідав на неприязнь до себе людяним ставленням. Так у розпалі передвиборчої боротьби за президентство А.Лінкольн зіштовхнувся з дуже підступним, рішучим та впливовим опонентом -Чарльзом Совордом. Ця людина використовувала будь – яку можливість, аби висловити своє негативне ставлення до майбутнього президента Америки. Проте Лінкольн, перемігши, запросив Соворда очолити один вз важливих постів у своїй адміністрації. Останній був уражений ставлення до себе, служив в адміністрації Лінкольна вірою та правдою.
|
Туга за батьківщиною
|
прикладом на підтвердження цієї тези є життя Г.Многогрішного з роману І.Багряного «Тигролови». Коли Григорій втік з потягу та опинився в тайзі, він постійно відчував тугу за Батьківщиною, незважаючи на те, що знайшов прихисток в українській родині, де шанували народні традиції та звичаї. Герой страждав від того, що на Україні лишилися його рідні та друзі, а для нього дорога додому закрита
| |
Від безділля
|
Пригадаймо сина Крячка з п’єси О.Коломійця «Дикий Ангел»: хлопець зростав егоїстом, не працював, не навчався, пив – гуляв за батьківські кошти і врешті – решт опинився в міліції.
| |
Багатство – перетворює у морального урода
|
Яскравим прикладом на підтвердження моїх думок є життя головного героя п’єси І.Карпенка – Карого «Хазяїн» Т.Пузиря. Щоб більше заробити й зекономити Терентій Гаврилович менше платить селянам, погано їх годує, іде на махінацію з вівцями, навіть прагне видати доньку за багатого поміщика, незважаючи на те, що дівчина кохає бідного вчителя.
| |
Совість
|
Так у творі Ф.Достоєвського «Злочин та покарання» головний герой Раскольников через те, що йому не вистачало коштів на існування, обдумує й здійснює вбивство лихварки. І саме совість примусила героя зізнатися в скоєному та отримати спокій його душі. Не зважаючи на те, що Раскольников опинився на каторзі, він почувався спокійним, навіть щасливим від того, що розповів про свій злочин.
|
Якщо в людини немає совісті, то вона скоїть злочин та буде спокійно далі жити, насолоджуючись життям. Наприклад, усім відомий Комод, щоб стати імператором, підступно вбиває батька – Марка Авріелія- і живе без мук совісті, радіє життю.
|
Розум (знання)
|
Головний герой твору Даніеля Дефо Робінзон Крузо, опинившись на безлюдному острові, завдяки своїм знанням зміг вижити. Він побудував хижу, зумів здобути їжу, захиститись від диких тварин.
|
А для Аристотеля прагнення багато знати, відкрити щось нове було сенсом життя. Він не переймався через те, що був бідним, бо вважав, що саме знання – найголовніший скарб.
|
Доброта/ Людяність
|
Задумувалась у свій час над цією проблемою й Ольга Кобилянська. У своєму творі «Людина» вона на образі Олени Ляуфлер допомагає нам зрозуміти, що справжньою людиною є та, яка дотримується моральних принципів і не пасує перед труднощами, яка прагне щастя іншим. І не зважаючи на те, що Олена виходить заміж з розрахунку за лісничого Фельса ( її батьки й сестра могли б опинитися на вулиці без засобів для існування), вона залишається Людиною, бо думає не про себе, а про майбутнє благополуччя рідних.
|
Усі ми пам’ятаємо мати Терезу, яка присвятила себе служінню людям. Заснувавши Орден Милосердя, вона спрямувала свої сили на допомогу всім стражденним: спочатку навчала дітей, потім організувала для притулок для бездомних , кинутих хлопчиків та дівчаток, відкрила лікарню для бідних. І всі у світі (і той безпорадний хворий, що помер на руках мати Терези, і ми) пам’ятають цю тендітну жінку, яка стала для кожного взірцем великої Людини.
|
Рідна мова
|
Прикро, що й сьогодні серед українців середнього віку( особливо в нашому регіоні) є мазайли, які, як Мина з п’єси М.Куліша, вважають, що рідна мова ні їм ні дітям не потрібна, не намагаються її вивчити. Вони не розуміють, як і Мазало, простої істини: якщо ти – громадянин України, то мусиш знати рідну мову.
| |
Колективна свідомість (комунізм))/ Влада однієї людини.
|
Пригадаймо п’єсу І Кочерги «Свіччине весілля»: Київ знаходився під владою воєводи, який, приховавши грамоту про відміну заборони палити світло, зробив життя ремісників нестерпним. Кияни підняли повстання проти свавілля литовця й здобули світло. Вони вірили в краще й доклали спільних зусиль, щоб змінити своє життя.
|
Чи зміг би Сталін( окрема особистість) сам виграти війну?Ні! Якби не стратегічні плани офіцерства, мужність, героїзм та винахідливість бійців, саможертовність та відданість людей в тилу ворога, не подолали б ми ворогів. Чи зміг би Хрущов самотужки запусти в космос перший супутник? Ні! Лише розум учених, колективна праця конструкторів, відкрила людині дорогу в космос
|
Книги (змінити життя)
|
Про роль книги в житті людини йдеться і в романі П.Загребельного «Диво».
|
Малий Ярослав ріс хворобливим, кульгав на одну ногу. Князь Володимир не брав його в походи, не навчав військовій справі. У хлопця була лише одна розрада: читання книжок. Любов до книги, а згодом отримані знання зробили з Ярослава Мудрого найосвіченішу людину. Ставши князем, він дбав про розвиток освіти в Київській Русі, побудував Софію Київську, зібрав першу бібліотеку.
|
Заздрість
|
Схожу історію ми знаходимо у творі О.Кобилянської «Земля». Сава заздрить Михайлові через те, що у спадок старшому братові дістанеться батькова земля. Саме заздрість штовхає Саву на злочин: він вбиває брата, щоб стати єдиним спадкоємцем. Цей вчинок молодшого брата руйнує й щастя Анни,життя її дітей.
|
Пригадаймо Цезаря та його синів. Молодший брат заздрив старшому через те, що той посів на троні й правив країною. І ця заздрість пережила щастя життя: через деякий час старший брат помер.
|
Мистецтво
|
Під час Великої Вітчизняної війни Гітлер, намагаючись прославити себе, дбаючи про власні інтереси, намагався за допомогою своїх прислужників ввезти з усіх країн шедеври світового мистецтва і не зважав на те, що вони мають велике значення для певної нації. Коли німці стояли під Києвом, небайдужі люди, службовці київських музеїв рятували Софію Київську й Андріївську церкву від шалених німецьких бомб, обкладаючи будівлі мішками з піском, рятували експонати й цілі музейні виставки, евакуюючи їх в більш безпечні місця. Кияни відчували й бачили красу мистецтва, вони цінували надбання минулих поколінь.
| |
Чесність
|
От хоч би дії одиного із головних героїв п’єси І.Кочерги «Свіччине весілля» князя Ольшанського. Меланка не відповідала йому взаємністю. А Ольшанський намагався силою залишити дівчину біля себе, але не став щасливив від того, бо Меланка загинула під час пожежі в його палаці, коли почалось повстання ремісників.
| |
Проблема збереження природи
|
У своїй поемі «Чорнобильська Мадонна» Іван Драч розповідає про найстрашніше зло, яке було заподіяно людиною природі – аварію на атомній станції. Через недбале ставлення до своїх обов’язків, халатність, власні амбіції трапився вибух, який вплинув на життя усього живого. Письменник застерігає нас від необдуманих кроків, помилок, закликає берегти довкілля.
|
І в історії розвитку людства є чимало прикладів тому, як науковий прогрес призвів до трагічних наслідків. По закінченні ІІ світової війни американці, які на той час вивчили властивості атома, скинули на Хіросіму та Нагасакі атомні бомби. Ідучи на цей крок, уряд США переслідував власні амбіції та не думав про наслідки бомбардування.
|
Страждання – діяльність
|
Пригадаймо історію головного героя повісті Федора Достоєвського «Злочин і покарання» Г.Раскольникова. Власна філософія та обставини життя змусили героя скоїти вбивство лихварки, проте совість не давала спокою Раскольникову, він уникав спілкування з людьми, через деякий час захворів. Страждання героя теж призвели до дії. Він вирішив зізнатися в скоєному злочині, тим самим позбавився душевних мук.
|
І на підтвердження цієї думки можна навести приклад з життя Клеопатри, яка була в розпачі після смерті чоловіка. Але щоб далі жити й приносити користь рідній країні, вона одружується із його сином, тим самим забезпечує мир у країні.
|
Освіченість
|
Пригадаймо пана сотника із повісті Г.Квітки – Основ’яненка «Конотопська відьма». Незважаючи на те, що Забрьоха мав чин сотника( посада йому дісталася в спадок від батька), був неосвіченою людиною: не вмів писати, читати, рахувати. Це й зумовило його цілковиту залежність від свого писаря, який і козаків рахував, і листи писав, і допомагав одружуватись сотнику, і … робить усе, щоб усунути того з посади.
| |
Справедливість/ Образа/ Доброта
|
Пригадаймо Мавку з «Лісової пісні» Лесі Українки. Героїня, незважаючи на зраду коханого, благає Лісовика, щоб той перетворив хлопця знов на людину, не думає про помсту Килині чи матері Лукаша, які завадили її щастю. Лісова красуня, маючи можливість покарати, прощає всіх.
| |
Помилка у житті
|
Героїні Шевченкових творів Катерина і Ганна по-різному заплатили за допущені у молоді роки помилки. Перша по кількох місяцях поневірянь із малою дитиною, не знайшовши підтримки і співчуття, вчинила самогубство, а сина залишила напризволяще, щоб він сирітським життям спокутував її гріх. Обманута Ганна зробила по-іншому: вона підклала свого сина під двері хати, в якій жило бездітне подружжя, а сама через кілька днів попросилася до них наймичкою. Наймичкою прожила весь вік, наймичкою вважав її Марко, сама вважала себе наймичкою, тому і відмовилася бути посадженою матір’ю на весіллі юнака, бо боялася викрити себе чимось. Тільки перед смертю їй вистачило сили зізнатися у скоєному.
|
Моє ставлення до проблеми підтверджує ще й інший приклад. 26 квітня 1986 року сталася аварія на Чорнобильській АЕС, яка разом із радіаційним пилом рознесла по світі біль і горе. Дорогою ціною Україна платить за помилки тих, хто спроектував і збудував станцію на березі Прип’яті, де, на думку багатьох учених, цього не можна було робити. Не хотів би відчути себе на місці й тих, хто керував експериментом і допустив помилку під час випробовування реактора. Переконаний, що такі помилки ведуть людство до самознищення.
|
Доброта/Добре слово
|
Іншим доказом є, на мою думку, Чіпка Варениченко із роману «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» Панаса Мирного. Грубі й образливі насмішки, які довелося зносити малому Нечипору, жорстоке ставлення матері, пригнобленої безпросвітною роботою, обман і сваволя з боку волосної влади перетворили шукача справедливості на запеклого злочинця. Мудрим і повчальним є й інше прислів’я: «Слово – не горобець: вилетить – не впіймаєш».
|
Прикладом є життя і діяльність Матері Терези, яка добрим словом і ділом допомагала тим, хто опинився в біді. Разом із помічницями вона приходила до приречених і зверталась до них з такими словами, які втамовували душевний біль, давали розраду і надію. Ще за життя її називали святою, а кількість прихильників та однодумців відчутно зростала.
|
Талант/Праця
|
Український мандрівний філософ і поет Григорій Сковорода сформулював ідею «сродної праці», яка, на мою думку, тісно пов’язана із талантом людини. Кожен із нас народжується з особливим, притаманним тільки йому обдаруванням, і якщо така людина зуміє реалізувати свої здібності, то вона відчуватиме задоволення від життя і праці. Саме цю думку покладено в основу байки «Бджола і Шершень».
|
Дуже часто талант відіграє вирішальну роль у долі людини. Згадаймо хлопчика-сироту, який, завдяки своєму природному таланту до малювання, зміг вирватися із кайданів кріпацтва і стати студентом Петербурзької академії, а згодом – Великим Кобзарем, пророком українського народу.
|
Музика
|
У повісті В.Короленка «Сліпий музикант» розповідається про те, як музика допомогла головному героєві, сліпому юнакові, безпорадному і безталанному, знайти себе в житті і стати корисним для людей. Через музику сліпого кобзаря він зрозумів, що його особисте горе ніщо в порівнянні із стражданням сотень і тисяч нещасних. Ставши відомим музикантом, він відчув радість життя і свою потрібність іншим людям. Музика зробила із немічного каліки повноцінну, духовно багату людину, яка змогла подолати своє горе.
|
Наш земляк, всесвітньовідомий піаніст Святослав Ріхтер завдяки наполегливій праці здобув широке визнання і славу. Почувши вперше музичні твори від свого батька, органіста лютеранської церкви, він закохався в музику на все життя. Його віртуозне виконання підкорювало серця мільйонів слухачів.
|
Приклади з літератури до ЗНО творів
Тема твору
|
Приклад з літератури
|
«Погано,що порожні храми, ще гірше – пустота в серцях»
|
Зачарована Десна – Довженко
Мойсей – Франко
«Україна в огні» (фашизм) – Довженко
|
Зрада
|
«Маруся Чурай» (Грицько ) – Л.Костенко
«Тіні забутих предків» (Палагна) – Коцюбинський
Я(романтика) – Хвильовий
«Україна в огні» – О.Довженко
Лісова пісня –Л. Українка
«Чорна рада» Куліш
|
Підступність і конкуренція
|
«Мартин Боруля» – Карпенко Карий
Мина Мазайло – Куліш
«Чорна рада » (Брюховецький) – Куліш
«Катерина» – Шевченко
«Вершники» – Яновський
«Земля» -Кобилянська
«Місто « – Підмогильний
|
Патріотизм
|
«Любіть Україну» – Сосюра
«Україна в огні» – Довженко (запорожець Заброда)
«Тигролови» Багряний
«Камінний хрест» Стефаник
«Гімн» – Франко
«Зачарована Десна» Довженко
Вірші Шевченка
«Чорна рада» – Куліш (Шрам)
«Лебеді материнства» Симоненко
Два кольори – Малишко
|
Доля
|
Україна в огні – Довженко
Катерина – Шевченко
Тигролови – Багряний
«Хіба ревуть воли, як ясла повні?» – Мирний
Земля – Кобилянська
|
Розкіш спілкування
|
«Мина Мазайло» Куліш
«Момент» Винниченко
«Людина» Кобилянська
|
Закони моралі
|
Маруся Чурай – Костенко
Хіба ревуть воли.. – Мирний
«Кайдашева сім’я» – Нечуй-Левицький
Тигролови – Багряний
|
Совість
|
Хіба ревуть воли.. – Мирний
Я ( Романтика) – Хвильовий
«Україна в огні» -Довженко
«Земля» Кобилянська
«Всякому місту звичай і права» – Сковорода
|
Життєва помилка
|
«Місто» – Підмогильний
«Хіба ревуть воли..» Мирний
Я(романтика) – хвильовий
«Подвійне коло» – Яновський
«Катерина» – Шевченко
|
Бідність і багатство
|
Леся Українка: «В мужика землянка вогка, а в пана – хата на помості»
Маруся Чурай (Маруся і Галя) – Костенко
Земля – Кобилянська
Інститутка – Вовчок
«Хазяїн» – Карпенко-Карий
|
Традиції та звичаї
|
Наталка Полтавка – Котляревський
Маруся – Г.Квітка-Основ’яненко
Тіні забутих предків – Коцюбинський
Зачарована Десна – Довженко
Тигролови – Багряний
Маруся Чурай – Костенко
«Кайдашева сім’я» – Нечуй Левицький
|
Кохання і ненависть
|
«Маруся Чурай» – Костенко
«Хіба ревуть воли…» – мирний
Маруся – Г.Квітка-Основ’яненко
Тіні забутих предків – Коцюбинський
Наталка Полтавка – Котляревський
Лісова пісня – Л. Українка
«Місто» – Підмогильний
|
Батьківське піклування і материнська любов
|
«Хіба ревуть воли…» – Мирний
«Максим Гримач» вовчок
«Маруся» – Квітка-Основ’яненко
Наталка у Шевченка
Тигролови -Багряний
|
Своєрідність характеру
|
«Я(романтика)» – Хвильовий
Кайдашева сім’я – Нечуй-Левицький
Земля – Кобилянська (брати Сава та Михайло)
|
Добро і зло
|
«Камінний хрест» – Стефаник
«Україна в огні» – Довженко
«Чорна рада» – Куліш
|
Ідея, до якої йдеш
|
«Місто» Підмогильний
«Я(романтика)» – Хвильовий
«Хіба ревуть воли..» – Мирний
«Людина» – Земля
|
Щастя
|
Сковорода: «Бути щасливим – пізнати себе чи свою природу, взятися за споріднене діло і бути з ним у злагоді»
«Україна в огні» Довженко
«Тіні забутих предків» Коцюбинський
«Наталка Полтавка» – Котляревський
Тигролови – багряний ( «Сміливі – завжди щасливі»)
|
Завзяття і праця
|
«Кам’яний хрест» Стефаник
«Місто» Підмогильний
«Бджола та шершень»
«Земля» Кобилянська
«Хазяїн» Карпенко – Карий
|
Життя – мистецтво
|
«Інтермецо» – Коцюбинський
«Момент» Винниченко
|
Дружба, взаємовідносини
|
«Хіба ревуть воли..»
«Місто» – Підмогильний
|
«Потрібно цінувати те, що маєш. А не те, про що мрієш»
|
«Місто» – Підмогильний
«Маруся Чурай» – Костенко
«Момент» Винниченко
«Земля» Кобилянська
|
Пісня
|
«Наталка Полтавка» – Котляревський
«Маруся Чурай» Костенко
|
Також варто звернути увагу на те, що тут містяться приклади з літератури на найбільш поширені теми. Дуже часто дані приклади можна використовувати і для суміжних тем. Не виключено, що вам попадеться завдання твору, до якого немає прикладу з літератури у даній таблиці. Тут єдиним рятівником може бути тільки власна пам’ять.
За матеріалами сайту вчителя Навчально-виховного комплексу: загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів – гімназії №6 Вінницької міської ради Бахтіної Алли Вікторівни
5 секретів підготовки до ЗНО
Думаєш, підготовка до ЗНО з літератури — це перелік творів, які треба прочитати? Віриш, що прочитані повні варіанти забезпечать тобі 100% правильних відповідей на тесті? Тоді я тебе розчарую.
Прочитані тексти — це важливо, але вони складають лише половину успіху. І навіть якщо ти додатково переглянеш одним оком теорію, цього буде ще недостатньо. Та й визубрювати довідники теж немає сенсу.
То ж які секрети підготовки до ЗНО з української літератури?
1. Вивчи пари автор — назва
Здається, що це й так зрозуміло, правда? Але дуже часто це випадає з поля зору абітурієнтів, і в результаті призводить до втрати «легких балів».
Як же не переплутати, що Іван Карпенко-Карий написав «Мартина Борулю», а Микола Куліш «Мину Мазайла»? Створюй асоціації! Наприклад, «карий Боруля» або «Мазайло їсть куліш Миколи» (хто не знає, куліш – це страва, а Миколу ми додаємо, бо є ще Пантелеймон Куліш – не рідня, однофамільці) :)
Найкраще створювати яскраві візуальні образи, які можна намалювати. Для пари Вороний «Блакитна Панна» це може бути «ворона блакитного кольору» або «панна в блакитному на чорному (вороному) коні». Не бійся фантазувати!
2. Звертай увагу на деталі
Коли ми читаємо художній текст, то сприймаємо загальний сюжет, майже не концентруючись на нюансах. Проте саме знання деталей допомагає правильно відповісти на більшість запитань тесту. Що належить до важливих деталей? Назви населених пунктів, епіграфи, час подій, присвяти, жанрові різновиди, паралелі з іншими творами.
Наприклад, для «Думи про Марусю Богуславку» важливі такі деталі: Чорне море, турки, Великдень,700 козаків, 30 (33) років, м. Богуслав. Дуже зручно робити для себе узагальнюючі таблиці такого типу:
Назва, автор — Рід, жанр, напрям — Тема, ідея — Персонажі — Особливості
Наприклад,
3. Поважай другорядних персонажів
Не лише головні герої заслуговують на те, щоб їх пам’ятали. Часто в запитаннях на відповідність перевіряють знання саме другорядних персонажів. Тому увага до «другорядних» може принести тобі 4 бали!
Пригадаєш, з яких творів Василь Порох, Матвій Гвинтовка або Максим Гнідий?
У пригоді тобі можуть стати детальні таблиці всіх персонажів (найкраще робити такі власноруч):
4. Навчись працювати з цитатами
Щороку кілька завдань передбачають вміння аналізувати цитати. Вивчити всі цитати напам’ять нереально, можеш навіть не намагатись. Достатньо знати, що в кожній цитаті є ключові слова. От саме їх треба вивчати. Що це за цитати? Найчастіше – цитатна характеристика персонажів.
Наприклад, опис Івана Брюховецького з роману «Чорна рада»: «Чоловiчок сей був у короткiй старенькiй свитинi, у полотняних штанях, чоботи шкаповi попротоптуванi – i пучки видно. Хiба по шаблi можна було б догадуватися, що воно щось не просте: шабля аж горiла од золота, да й та на йому була мов чужа. I постать, i врода в його була зовсiм не гетьманська».
Що тут ключового: «старенька свитина», «шабля аж горіла од золота», «врода… не гетьманська». Запам’ятовуємо, що Брюховецький одягався просто, але носив золоту шаблю, а оскільки автор твору не вважав його хорошим кандидатом на гетьманство, то описує його вигляд як «не гетьманський».
Ключові слова краще виписувати в конспект, де ти занотовуєш основні відомості про твір, щоб потім перед ЗНО все швидко пригадати.
5. Вчи вірші напам’ять!
Багато цитат є саме з віршів, а оскільки в них немає сюжету чи великої кількості ключових слів, то складно відрізнити один вірш від іншого. Постарайся вивчити їх напам'ять (що більше, то краще). Почни з тих, які тобі подобаються. Тоді переходь до тих, які найскладніше вирізнити з-поміж інших. І пам’ятай, що треба знати не лише текст вірша, а і його автора.
А ще це чудова вправа для розвитку пам’яті :)
Тепер ти знаєш, де знаходяться кілька підводних каменів на шляху до омріяних 200 балів та як їх обійти! Використай ці знання з користю для
себе ;) Успіхів тобі!
Алгоритм написання
власного висловлення
Щоб
раціонально побудувати свою діяльність на цьому етапі, варто передусім уважно
ознайомитися з умовою тестового завдання, яка йде після формулювання теми.
Традиційною в останні роки проведення ЗНО стала така умова:
Сформулюйте тезу, наведіть
два-три переконливі аргументи, які найкраще підтвердять Ваші міркування.
Проілюструйте Ваші думки посиланнями на приклади з художньої літератури
(зазначте автора й назву твору, укажіть проблему, порушену письменником,
художній образ, через який проблему розкрито, наведіть цитату з твору тощо),
історичними фактами або випадками з життя. Не переказуйте змісту художнього
твору, не давайте повної характеристики образів. Сформулюйте висновки. Роботу
запишіть на бланку Б. У разі потреби використовуйте чернетку. Орієнтовний обсяг
роботи – 1 сторінка (200-250 слів). Текст обсягом до 100 слів екзаменатори не
перевірятимуть.
Як бачимо, для формулювання характерна
чіткість в умовах, які слід виконати, щоб робота вважалася такою, що відповідає
заданим критеріям. Таким чином, від вас при
написанні твору-роздуму вимагається ні більше ні менше, як написати твір, у
якому чітко й послідовно будуть дотримані всі умови завдання.
Зараз
розгляньмо розташування частин твору, де першою частиною йде теза. Такий
алгоритм керований логікою почергового введення аргументів до тези й прикладів
до аргументів.
Його
схема і логіка така:
Теза.
Я думаю так! Аргумент 1. Я так думаю, тому що…
Приклад до аргументу
1. Мої міркування найточніше ілюструє такий приклад…
Аргумент 2.
Я так думаю, тому що…
Приклад до аргументу
2. Мої аргумент найточніше може проілюструвати такий приклад… (Аргументи 3, 4,
5…, приклади 3, 4, 5, висновки до них )…
Загальний висновок. Отже,
думка про те, що…послідовно стверджується низкою доказів, які виразно
ілюструються прикладами, що дозволяє робити висновок про виправданість мого
погляду на…(виправданість думки, висловленої в темі; невиправданість думки,
висловленої в темі; часткову справедливість (істинність) думки, висловленої в
темі).
Варто
наголосити, що в цьому алгоритмі намічені всі необхідні, відповідно до умови
тестового завдання, точки. Утім, цей алгоритм, як засвідчує практика, доцільно
ускладнити. Елементом ускладнення будуть проміжні висновки після
аргументів і прикладів. Назвімо їх міні-висновками. Схематично цей алгоритм
буде мати такий вигляд:
Теза. Аргумент 1.
Приклад до аргументу 1. Міні-висновок до аргументу й прикладу 1.
Ілюстрація виразно засвідчує, що Аргумент 1 належним чином підтверджує мою
тезу. Аргумент 2. Приклад до аргументу 2. Міні-висновок до аргументу й прикладу
2. (Аргументи 3, 4, 5…, приклади 3, 4, 5, висновки до них ). Загальний
висновок. Практична виправданість уведення міні-висновків мотивується тим, що
після кожного фрагмента доведення тези, тобто після аргументу і прикладу, є
можливість узагальнити сказане. Завдяки цьому, по-перше, удасться переконатися
в тому, що в попередньому фрагменті доводиться саме теза, по-друге, удасться
забезпечити вихід до другого (нового) аргументу або загальних висновків. (за матеріалами блогу вчителя української мови та літератури Козлової Людмили Василівни)
Спасибо большое за информацию!
ВідповістиВидалитиЗ.Ы. От себя могу поделиться ссылкой на 4 онлайн-теста ЗНО: http://zno.ua/online-testi-zno.html. Надеюсь, пригодятся в процессе подготовки.
Дякую, обов'язково скористаюся.
Видалити