Фестиваль ОЗОН

V Всеукраїнський фестиваль педагогічних ідей 

«Мій особистісно зорієнтований урок»

 у Рівному

Сонячної осінньої днини зустрічало Рівне ентузіастів особистісно зорієнтованого навчання. Більше 180 науковців, методистів, керівників ЗНЗ, учителів та учнів, представників видавництв із 19 областей України і міста Києва зібралися 15-16 жовтня 2015 року на V Всеукраїнський фестиваль педагогічних ідей "Мій особистісно зорієнтований урок". Активну участь в організації і проведенні фестивалю взяли завідувачі районних, міських методичних кабінетів, центрів, методисти української мови і літератури, керівники районних, міських методичних об'єднань Рівненщини, вчителі міста Рівного, педагогічні працівники Рівненського обласного ліцею. Загалом же у різних заходах фестивалю взяли участь понад 300 учасників.
                                  
За словами одного з учасників, фестиваль відбувся не лише завдяки, а й попри зусилля окремих чиновників від освіти, оскільки чимало людей їхали за власний кошт, одержимі бажанням пізнання нового, обміну досвідом роботи, фахового спілкування.
Захід ініційований Інститутом педагогіки НАПН України за підтримки Міністерства освіти і науки України, а проходив він на базі Рівненського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти та комунального закладу "Школа‐інтернат ІІ‐ІІІступенів "Рівненський обласний ліцей".
Відкриваючи фестиваль, провідний науковий співробітник Інституту педагогіки НАПН Анатолій Фасоля, науковий керівник і натхненник фестивалю, звернув увагу, що місце проведення обрано не випадково: у Рівненському ОІППО упродовж 9 років успішно функціонувала очолювана ним науково-дослідна лабораторія, експериментальні результати якої довели ефективність і результативність технології. Анатолій Миколайович із задоволенням констатував, що географія ОЗОНівців щороку розширюється. Цьогоріч участь у фестивалі беруть не лише вчителі-україністи, означена педагогічна технологія зацікавила  педагогів інших предметів, науковців багатьох вишів, методистів ОІППО та РМК.
Від імені Міністерства освіти і науки України учасників привітала головний спеціаліст відділу змісту середньої освіти Департаменту загальної середньої та дошкільної освіти Олена Юріївна Котусенко, вітальне звернення директора Інституту педагогіки НАПН України зачитав співголова оргкомітету Фестивалю А.М. Фасоля, від обласної влади звернувся заступник голови Рівненської ОДА О.І. Савчук.
Усвідомлюючи важливість даного заходу, значущість для сучасної освіти піднятої проблеми, промовці побажали ОЗОНівцям конструктивної роботи, успіхів у підготовці шкільної молоді до життя.
Проблемна тема фестивалю – "Учень у системі особистісно зорієнтованого і компетентнісного навчання" - обрана не випадково: учень сьогодні не хоче вчитися і кричить : "Ура!!!", коли чує, що не буде уроку. ОЗОНівці не хочуть, щоб їхні вихованці кричали від щастя, коли їм не дають того, по що вони прийшли в школу. Як і не приймають усталеного підходу: учень іде в школу, щоб його навчили. В системі ОЗОН учня не вчать – він учиться. Тут головним є самонавчання, саморозвиток, самовдосконалення.
Над пошуками шляхів подолання відчуженості учня від навчання, забезпечення активної участі його у навчально-виховному процесі, визначенням ефективних методик і технологій упровадження ідей особистісно зорієнтованого навчання, подальших перспектив його реалізації працювали учасники фестивалю упродовж двох днів.
Почався фестиваль громадськими слуханнями. Форма роботи, запропонована проректором із науково-методичної роботи Рівненського ОІППО Мельник Н.А., видалася напрочуд вдалою. Разом зібралися учні, їхні батьки, науковці, методисти, вчителі, щоб обговорити ключове питання: "Школа готує до життя чи до іспитів?". Якщо думка учнів із приводу поставленої проблеми була ствердною, то батьки були більш критичними у висловлюваннях. Дискусія зі сцени перейшла до зали, в неї активно включилися вчителі, науковці, методисти. Всі сходилися на думці, що систему освіти потрібно реформувати в плані реального, а не формального розвантаження учня. Висловлювалися критичні зауваження щодо підготовки майбутніх учителів у вищій школі, зокрема щодо готовності їх до реалізації сучасних підходів до навчання, задекларованих у Державному стандарті базової і повної загальної середньої освіти, - особистісно зорієнтованого, компетентнісного і діяльнісного. Власну думку з приводу особистісно зорієнтованого навчання, почутих зауважень висловили доктори педагогічних наук Куцевол О. М., Ісаєва О. О., Хом'як І. М. Головний спеціаліст відділу змісту середньої освіти Департаменту загальної середньої та дошкільної освіти Міністерства освіти і науки України Котусенко О. Ю. підсумувала міркування учасників громадських слухань із приводу актуальних проблем української освіти, окреслила питання мовно-літературної освіти, над якими працюють сьогодні провідні науковці, автори програм та підручників.
Теоретичний аспект проблемної теми фестивалю  -"Учень у системі особистісно зорієнтованого і компетентнісного навчання" - обговорювався під час роботи ОЗОНівських студій:
1. Організація навчальної діяльності з урахуванням вікових та індивідуальних  психолого-фізіологічних особливостей школярів.
2. Формування ключових і предметних компетентностей у процесі оволодіння предметним змістом навчального матеріалу. Створення й застосування компетентнісно зорієнтованих завдань.
3. Інноваційні освітні технології (ноосферна та акмеосвіта, перевернене навчання та ін.).
Разом із науковцями вчителі окреслювали можливі шляхи розв’язання проблемної теми, укладали перелік адрес педагогічного досвіду подолання труднощів, виробляли поради учасникам фестивалю. Після завершення роботи напрацювання студій представлялися на Великій ОЗОНівській раді.
Кульмінаційними моментами упродовж двох днів фестивалю були, звичайно, уроки, проведені вчителями Дніпропетровщини, Запоріжжя, Києва, Рівного, Новограда-Волинського. І науковців, і вчителів цікавило, як спрацюють (і чи спрацюють!) визначені ними під час студій технології, методи, прийоми навчання, чи спонукатимуть учнів учитися – здобувати не лише знання, а й уміти послуговуватися ними задля власного розвитку. Результати перевершили сподівання. Не вникаючи в подробиці аналізу занять, виокремимо головне: пізнавати нове вчилися разом; у товаристві вчителів учням було комфортно; педагоги не давали знання – вони турбувалися про майбутнє своїх вихованців.
Окреме слово про учнів і заклад, на базі якого проводилися показові уроки. Учасники фестивалю по-доброму заздрили і вчителям, які тут працюють, і дітям, для яких під умілим керівництвом директора ліцею, заслуженого вчителя України Наталії Володимирівни Сосюк  створені прекрасні умови. Позитивні емоції від естетики закладу доповнювалися захватом від технічного оснащення і переповнювалися захопленням від рівня підготовки учнів, доброти і щирості людей, які тут працюють.
Виправдали себе на фестивалі коучинги та психологічні тренінги, під час яких учасники оволодівали психологічними методиками налагодження комунікації з оточуючими і самим собою, саморегуляції, що дають змогу вибудувати гармонійне сприйняття світу, навчають виходити зі стресових ситуацій, відновлювати психологічні ресурси.
Доцільною й результативною у межах фестивалю була зустріч методистів обласних інститутів післядипломної педагогічної освіти з методистом Рівненського ОІППО Піддубним М.А., організована представником Міністерства освіти і науки України Котусенко О.Ю. Під час зустрічі презентувався досвід Рівненського ОІППО з організації й упровадження технології особистісно зорієнтованого навчання в практику роботи загальноосвітніх закладів області, набутий у науково-дослідній лабораторії, яка функціонувала на базі інституту упродовж 1996 – 2014 років.
Успіхом в учасників фестивалю користувалися підготовлені господарями плакати "Фестивальний паркан", "Соняшні побажання", "Плоди пізнання", на яких у ході роботи висловлювалися побажання, рефлексувалися емоції й почуття, ставилися запитання, вивішувалися фото після кожного з етапів роботи. 
Підводячи підсумки роботи, учасники заходу прийняли звернення до освітян України, методичних служб, управлінців, у якому висловили впевнення, що спільними зусиллями вчителів, науковців, управлінців, представників методичних служб, батьків і громадських діячів зможемо реалізувати освітянську мрію: побудувати школу майбутнього, у якій кожен учень відчуватиме свою потрібність, зможе зрозуміти себе і світ, визначити своє місце у світі, а вчитель буде йому мудрим помічником і наставником. 
Схвально сприйняли присутні пропозицію розмістити всі матеріали фестивалю на веб-порталі "Освіта Рівненщини", що уможливить доступ до них не лише широкого кола педагогічних працівників, а й науковців, методистів, усіх зацікавлених осіб. 
Під час урочистого закриття заходу проректор з науково-педагогічної роботи та міжнародного співробітництва Рівненського ОІППО Вєтров І.В., з ініціативи якого створена лабораторія, передав естафету фестивалю Вінниччині з побажаннями продовжувати і примножувати ОЗОНівський рух.
Микола Піддубний
                                                                                                                                 Матеріали РОІППО


Я на фестивалі






























Немає коментарів:

Дописати коментар