Наказ МОН України №1225
від 29 серпня 2024 року
І. Назва
професійного стандарту
«Вчитель закладу загальної середньої освіти»
ІІ. Загальні відомості
про професійний стандарт
1. Мета діяльності за професією
Мета професійної діяльності вчителя полягає в організації навчання та
виховання здобувачів освіти під час здобуття ними повної загальної середньої
освіти (далі – здобуття освіти) шляхом формування у них ключових
компетентностей і світогляду на основі загальнолюдських і національних
цінностей, а також розвитку інтелектуальних, творчих і фізичних здібностей,
необхідних для успішної самореалізації та продовження навчання.
2. Назва виду (видів) економічної діяльності, секції, розділу, групи,
класу економічної діяльності та їх код згідно з Національним класифікатором
України ДК 009:2010 «Класифікація видів економічної діяльності» (за потреби)
Секція Р |
Освіта |
Розділ 85 |
Освіта |
Групи: |
|
Класи: |
|
|
|
|
85.2 |
Початкова |
85.20 Початкова |
|
|
|
|
|
освіта |
освіта |
|
|
|
|
85.3 |
Середня освіта |
85.31 Загальна
середня освіта |
3. Назва (назви) професії (професій) та код (коди) підкласу (підкласів)
(групи) професій згідно з Національним класифікатором України ДК 003:2010
«Класифікатор професій»
Назва професії |
Підклас |
Клас |
Підрозділ |
Розділ |
2320 |
232 |
23 |
2 |
|
Вчитель закладу загальної середньої освіти Вчитель
спеціалізованого закладу загальної
середньої освіти |
Вчителі
закладів загальної середньої освіти та спеціалізованої освіти |
Викладачі закладів фахової передвищої освіти, професійної (професійно- технічної) освіти та вчителі
закладів загальної середньої освіти |
Професіонали
в галузі
освіти та навчання |
Професіонали |
|
2331 |
233 |
||
Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти |
Вчителі початкової школи |
Вчителі початкової школи та працівники
закладів дошкільної освіти |
4. Узагальнена назва професії
(за потреби)
Вчитель.
5. Назви типових посад (за потреби)
Вчитель початкових класів закладу загальної
середньої освіти. Вчитель
закладу загальної середньої освіти.
Вичерпний перелік посад педагогічних працівників визначається
законодавством.
6. Професійна (професійні) кваліфікація (кваліфікації), її (їх) рівень
згідно з Національною рамкою кваліфікацій:
Вчитель-фаховий
молодший бакалавр (із зазначенням
спеціальності, предметної спеціальності, спеціалізації, інтегрованого(их)
курсу(ів))1, 5 рівень НРК;
Вчитель-бакалавр (із зазначенням спеціальності(ей), предметної(их) спеціальності(ей),
спеціалізації(й), інтегрованого(их) курсу(ів)), 6 рівень НРК;
Вчитель-магістр (із зазначенням спеціальності(ей), предметної(их) спеціальності(ей),
спеціалізації(й), інтегрованого(их) курсу(ів)), 7 рівень НРК.
7. Назва (назви) документа (документів), що підтверджує (підтверджують)
професійну кваліфікацію особи
Диплом фахового молодшого бакалавра із записом про отриману професійну кваліфікацію;
диплом молодшого
бакалавра (молодшого спеціаліста) із записом про отриману професійну кваліфікацію2;
диплом
бакалавра із записом про отриману професійну кваліфікацію; диплом магістра (спеціаліста) із записом про отриману професійну
кваліфікацію3;
сертифікат
про присвоєння/ підтвердження професійної кваліфікації; сертифікат про визнання професійної та/або часткової професійної
кваліфікації (щодо професійних кваліфікацій, здобутих у інших країнах).
1
Підготовка на 5 рівні НРК здійснюється за предметними спеціальностями
спеціальності Середня освіта (за предметними спеціальностями): Середня освіта
(Технології), Середня освіта (Фізична культура), Середня освіта (Образотворче
мистецтво), Середня освіта (Музичне мистецтво).
2 Відповідно до підпункту
4 пункту 2 розділу XV Закону України «Про вищу освіту» диплом про вищу освіту
за освітньо-кваліфікаційним рівнем
молодшого спеціаліста (початкова вища освіта) прирівнюється до диплома про вищу
освіту за освітньо-професійним ступенем молодшого бакалавра.
3
Відповідно до підпункту 2 пункту 2 розділу XV Закону України «Про вищу освіту» вища освіта за
освітньо- кваліфікаційним рівнем спеціаліста (повна вища освіта) прирівнюється
до вищої освіти ступеня магістра.
ІІІ. Здобуття
професійної кваліфікації та професійний розвиток
1. Здобуття професійної кваліфікації (назва професійної та/або часткової професійної кваліфікації; суб’єкти, уповноважені законодавством на присвоєння / підтвердження та визнання
професійних кваліфікацій).
Назва професійної та /або
часткової професійної кваліфікації |
Суб’єкти, уповноважені законодавством на присвоєння / підтвердження та визнання професійних
кваліфікацій |
|
Кваліфікаційні центри |
Заклади вищої, фахової передвищої, післядипломної освіти |
|
Вчитель-фаховий молодший
бакалавр (із зазначенням спеціальності,
предметної спеціальності, спеціалізації, інтегрованого(их) курсу(ів)) |
Диплом фахового
молодшого бакалавра; стаж роботи
не менше одного року на посадах педагогічних працівників, що забезпечують здобуття повної загальної середньої освіти. |
Здобуття фахової передвищої освіти за освітньо-
професійною програмою: педагогічної спеціальності; іншої (не педагогічної) спеціальності, якщо присвоєння професійної кваліфікації передбачено
програмою. |
Вчитель-бакалавр (із зазначенням спеціальності(ей), предметної(их) спеціальності(ей), спеціалізації(й), інтегрованого(их) курсу(ів)) |
Диплом бакалавра; стаж роботи
не менше одного року на посадах педагогічних працівників, що забезпечують здобуття повної загальної середньої освіти. |
Здобуття вищої освіти першого (бакалаврського) рівня за освітньою програмою: педагогічної
спеціальності; іншої (не педагогічної) спеціальності, якщо присвоєння професійної кваліфікації передбачено
програмою. |
Вчитель-магістр (із зазначенням спеціальності(ей), предметної(их) спеціальності(ей), спеціалізації(й), інтегрованого(их) курсу(ів)) |
Диплом магістра; стаж
роботи не менше одного року на посадах педагогічних працівників, що забезпечують здобуття повної загальної середньої освіти. |
Здобуття вищої освіти другого
(магістерського) рівня за освітньою програмою: педагогічної спеціальності; іншої (не педагогічної) спеціальності, якщо присвоєння професійної кваліфікації передбачено
програмою. |
2. Професійний розвиток
1) з присвоєнням наступної
професійної кваліфікації (назва професійної та/або
часткової професійної кваліфікації; суб’єкти, уповноважені законодавством на
присвоєння/підтвердження та визнання професійних кваліфікацій)
Назва професійної та /або
часткової професійної кваліфікації |
Суб’єкти, уповноважені законодавством на присвоєння / підтвердження та визнання професійних
кваліфікацій |
|
Кваліфікаційні центри |
Заклади вищої,
післядипломної освіти |
|
Вчитель-фаховий молодший бакалавр (із зазначенням спеціальності, предметної спеціальності, спеціалізації, інтегрованого(их) курсу(ів)) |
Диплом фахового
молодшого бакалавра; стаж роботи
не менше одного року на посадах педагогічних працівників, що забезпечують
здобуття повної загальної середньої освіти. |
Здобуття фахової передвищої освіти за освітньо- професійною програмою: педагогічної
спеціальності; іншої (не педагогічної) спеціальності,
якщо присвоєння професійної кваліфікації передбачено програмою. |
Вчитель-бакалавр (із
зазначенням спеціальності(ей), предметної(их) спеціальності(ей), спеціалізації(й), інтегрованого(их) курсу(ів)) |
Диплом бакалавра; стаж роботи не менше одного року
на посадах педагогічних працівників, що забезпечують здобуття повної
загальної середньої освіти. |
Здобуття вищої освіти першого
(бакалаврського) рівня за освітньою програмою: педагогічної
спеціальності; іншої (не педагогічної) спеціальності, якщо присвоєння професійної кваліфікації передбачено програмою. |
Вчитель-магістр (із
зазначенням спеціальності(ей), предметної(их) спеціальності(ей), спеціалізації(й), інтегрованого(их) курсу(ів)) |
Диплом магістра; стаж роботи не менше одного року
на посадах педагогічних працівників, що забезпечують здобуття повної
загальної середньої освіти. |
Здобуття вищої освіти другого (магістерського) рівня за освітньою програмою: педагогічної
спеціальності; іншої (не педагогічної спеціальності, якщо присвоєнн професійної кваліфікаці передбачено програмою. |
2) без присвоєння наступної
професійної кваліфікації
з метою
підтримання наявної професійної кваліфікації та набуття нових/ додаткових
навичок/компетентностей педагогічних працівників відповідно до форм, видів,
обсягів, періодичності та умов підвищення кваліфікації, визначених
законодавством.
IV. Абревіатури, скорочення (за потреби)
Не застосовується.
.
V. Опис трудових функцій
Процеси навчання, виховання та розвитку здобувачів освіти є
наскрізними. Їх цілісність забезпечується наявністю у вчителя/ вчительки (далі – вчитель)
компетентностей, необхідних для виконання всіх трудових функцій на таких ціннісних орієнтирах:
повага до особистості здобувача освіти й визнання
пріоритету його зацікавлень, досвіду, власного вибору, прагнень, ставлення у
визначенні мети та організації освітнього процесу, підтримка пізнавального
інтересу й наполегливості;
забезпечення рівного доступу до освіти кожного здобувача освіти без
будь-яких форм дискримінації учасників освітнього процесу на засадах
інклюзивності й безбарʼєрності;
формування нетерпимості до корупції, дотримання принципів академічної
доброчесності у взаємодії учасників освітнього процесу та організації всіх
видів навчальної діяльності;
становлення вільної особистості здобувача освіти, підтримка його
самостійності, підприємливості, ініціативності, впевненості в собі;
розуміння
важливості розвитку мислення
й пошанування істини;
формування культури здорового
способу життя здобувача
освіти, створення умов для забезпечення його гармонійного
фізичного та психічного розвитку, добробуту;
створення безпечного, вільного від насильства й цькування освітнього
середовища, у якому забезпечено атмосферу довіри;
плекання
в здобувачів освіти
любові до рідного
краю, відповідального ставлення до довкілля;
утвердження людської гідності, чесності, милосердя, доброти,
справедливості, співпереживання, взаємоповаги і взаємодопомоги, поваги до прав
і свобод людини, здатності до конструктивної взаємодії здобувачів освіти між
собою та з дорослими;
формування в здобувачів освіти,
громадянської активності та
стійкості, патріотизму, поваги до
культурних цінностей українського
народу, його історико-культурного надбання і традицій, державної мови;
формування української національної та громадянської ідентичності,
готовності до захисту незалежності й територіальної цілісності України,
конституційних засад державного ладу, національних інтересів і
суспільно-державних (національних) цінностей України;
формування готовності здобувачів освіти виявляти свою громадянську
позицію, що передбачає вміння аналізувати суспільне життя й ідентифікувати себе
з українською нацією, суспільством, обстоювати права й свободи українського
народу, готовності бути залученими до діяльності у сфері безпеки та оборони
України.
Вчитель спільно з батьками, іншими законними представниками здобувачів
освіти (далі – батьки) сприяє розвитку здібностей здобувачів освіти, формуванню
в них навичок здорового способу життя, дбає про їхнє фізичне і психічне
здоров’я; формує в здобувачів освіти усвідомлення необхідності
додержуватися Конституції та законів України,
поважати людську гідність і права людини, захищати суверенітет і
територіальну цілісність України; настановленням і особистим прикладом
утверджує повагу до суспільної моралі та цінностей, зокрема правди,
справедливості, рівності, патріотизму, гуманізму, толерантності, працелюбства;
формує в здобувачів освіти прагнення до взаєморозуміння, миру, злагоди між
усіма народами, етнічними, національними, релігійними групами.
Трудові функції |
Компетентності |
Знання |
Уміння та
навички |
Комунікація |
Відповідальність і автономія |
А. Навчання здобувачів освіти предметів (інтегрованих курсів) |
А1. Мовно-комунікативна компетентність |
||||
А1.1. Здатність забезпечувати здобувачам освіти навчання державною мовою |
А1.1.З1. Норми і стилі
української літературної мови, використання усного й писемного мовлення А1.1.З2. Інтонаційні й позамовні засоби виразності мовлення |
А1.1.У1. Вільне
володіння державною мовою, що передбачає вміння комунікувати усно й письмово А1.1.У2. Застосовувати прийоми й методи збагачення мовлення
здобувачів освіти для висловлювання ними думок, почуттів і ставлень, сприяння мовленнєвій творчості здобувачів освіти |
А1.1.К1. Комунікувати з
учасниками освітнього процесу
державною мовою для здійснення професійної діяльності |
А1.1.В.1 Виявляти мовну стійкість
і відповідальність у дотриманні мовного законодавства |
|
А1.2. Здатність забезпечувати здобувачам
освіти навчання з урахуванням особливостей мовного |
А1.2.З1. Умови реалізації права вивчати
мову / права на навчання мовою корінного народу
чи національної |
А1.2.У1. Враховувати
особливості вивчення мови / навчання мовою корінного народу чи національної меншини України
(зокрема |
А1.2.К 1. Підтримувати
комунікацію здобувачів освіти, які належать до корінних народів і |
А1.2.В1. Сприяти реалізації прав здобувачів освіти щодо
комунікації мовою корінного народу й національної меншини в освітньому процесі, |
Трудові функції |
Компетентності |
Знання |
Уміння та
навички |
Комунікація |
Відповідальність і автономія |
|
середовища в закладі освіти мовою відповідного корінного народу або національної меншини України |
меншини України відповідно до законодавства А1.2.З2. Особливості
вивчення мови / навчання мовою корінного народу або національної меншини України (зокрема офіційних мов Європейського Союзу) |
офіційних мов Європейського Союзу) під час навчання предметів (інтегрованих курсів) А1.2.У2.
Використовувати в освітньому процесі мовний, мовленнєвий і культурний
досвід здобувачів освіти, які належать до корінних народів
або національних меншин
України |
національних меншин, з увагою
до міжкультурної взаємодії |
виявленню здобувачами освіти толерантності до
мовних і культурних особливостей одне одного |
А1.3. Здатність забезпечувати навчання здобувачів освіти іноземної мови та спілкуватися іноземною мовою
у професійному колі (для вчителів
іноземної мови) |
А1.3.З1.Іноземна мова та її функційні
особливості, необхідні
для ефективного спілкування |
А1.3.У1. Висловлювати
іноземною мовою власні думки, бажання, наміри, а також пояснювати свої
дії в освітньому процесі, професійному спілкуванні А1.3.У2. Сприяти опануванню здобувачами
освіти іноземної мови
для вирішення комунікативних завдань у життєвих
ситуаціях |
А1.3.К1. Комунікувати іноземною мовою з метою підвищення професійного рівня й підвищення мотивації здобувачів
освіти в опануванні іноземної мови |
А1.3. В.1. Підтримувати належний рівень
володіння іноземною мовою, необхідний
для виконання професійної
діяльності |
|
А1.4. Здатність формувати й розвивати
мовно-комунікативні |
А1.4.З1. Стратегії комунікації з учасниками освітнього процесу |
А1.4.У1. Формувати в здобувачів освіти здатність до взаєморозуміння / міжособистісної
взаємодії |
А1.4.К1. Взаємодіяти з учасниками освітнього процесу, |
А 1.4.В1. Сприяти налагодженню конструктивної взаємодії |
Трудові функції |
Компетентності |
Знання |
Уміння та
навички |
Комунікація |
Відповідальність і автономія |
|
вміння й навички
здобувачів освіти |
|
/ засобами активної і пасивної комунікації |
застосовуючи конструктивну
комунікацію |
між учасниками освітнього процесу |
А2. Предметно-методична компетентність |
|||||
А2.1. Здатність моделювати зміст освіти відповідно до обов’язкових результатів навчання здобувачів освіти, визначених державними стандартами освіти |
А2.1.З1. Вимоги до результатів навчання за державними стандартами освіти А2.1.З2.
Зміст освітньої галузі/навчального предмета (інтегрованого курсу) А2.1.З3.
Методики й технології моделювання змісту навчання |
А2.1.У1. Визначати зміст навчальних предметів (інтегрованих курсів) і
послідовність його опрацювання А2.1.У2. Адаптувати зміст навчальних предметів (інтегрованих курсів) до
потреб здобувачів освіти А2.1. У3. Моделювати зміст предметів (інтегрованих курсів) |
А2.1.К1. Використовувати навички ефективної комунікації для досягнення навчальних цілей
в освітньому процесі А2.1.К2. Використовувати
актуальну термінологію і поняттєвий апарат освітньої галузі А2.1.К3. Використовувати різні комунікативні
практики для пояснення навчального матеріалу й організовувати комунікацію між здобувачами освіти з навчальною метою |
А2.1.В1. Добирати різні методи й прийоми для навчання здобувачів освіти і способи представлення ними
досягнутих результатів А2.1.В2. Відповідати за зміст предмету (інтегрованого курсу) та його відповідність вимогам до обов’язкових результатів
навчання |
Трудові функції |
Компетентності |
Знання |
Уміння та
навички |
Комунікація |
Відповідальність і автономія |
|
А2.2. Здатність формувати і розвивати
в здобувачів освіти ключові компетентності і наскрізні вміння, визначені
державними стандартами освіти |
А2.2.З1. Ключові компетентності здобувачів
освіти й наскрізні уміння, визначені державними стандартами освіти А2.2.З2.
Вимоги до обов’язкових результатів навчання здобувачів освіти і рівнів сформованості
їхніх компетентностей (відповідно до освітньої галузі) |
А2.2.У1. Створювати умови для формування і розвитку в здобувачів освіти ключових компетентностей, наскрізних умінь |
А2.1.К3. Використовувати різні комунікативні
практики для пояснення навчального матеріалу й організовувати комунікацію між здобувачами освіти з навчальною метою А2.2.К1. Володіти комунікативними методами і прийомами для забезпечення досягнення здобувачами освіти
обов’язкових результатів навчання |
А2.2.В1. Використовувати методи і прийоми, які дають
можливість здобувачам освіти реалізувати здобуті вміння на практиці як в освітньому
процесі, так у житті загалом А2.2.В2. Формувати в здобувачів
освіти здатності
використовувати досягнуті
обов’язкові результати навчання на практиці |
А2.3. Здатність здійснювати інтегроване навчання здобувачів освіти |
А2.3.З1. Види інтеграції в навчанні, підходи до інтегрованого навчання здобувачів освіти |
А2.3.У1. Застосовувати
міжпредметні зв’язки й інтеграцію змісту різних освітніх галузей, навчальних
предметів (інтегрованих курсів) А2.3.У2.
Формувати в здобувачів
освіти |
А2.3.К1. Використовувати
термінологічний апарат і поняттєву базу різних освітніх галузей для реалізації інтегрованого навчання |
А2.3.В1. Застосовувати інтегроване навчання для досягнення обов’язкових
результатів навчання |
Трудові функції |
Компетентності |
Знання |
Уміння та
навички |
Комунікація |
Відповідальність і автономія |
|
|
|
розуміння природних зав’язків
різних процесів, уміння
вирішувати практичні завдання, що вимагають синтезу
знань з різних освітніх
галузей; розвивати в здобувачів освіти системне мислення |
А2.3.К2. Використовувати навички усного й писемного мовлення для формування в здобувачів освіти розуміння природних зав’язків
між процесами і явищами, розвивати
відповідні вміння |
|
А2.4. Здатність добирати і
використовувати сучасні й ефективні методики і технології навчання, виховання й розвитку здобувачів освіти |
А2.4.З1. Форми, методи й засоби навчання, виховання і розвитку здобувачів освіти різних
вікових груп засобами освітньої галузі(навчального
предмета / інтегрованого курсу) А2.4.З2. Технології навчання, виховання й розвитку здобувачів освіти засобами освітньої
галузі (навчального предмета
/ інтегрованого курсу) |
А2.4.У1. Добирати доцільні форми,
методи й засоби навчання А2.4.У2. Застосувати
інноваційні технології навчання освітньої галузі (навчальних предметів /
інтегрованих курсів) А2.4.У3.
Упроваджувати технології та методики особистісно зорієнтованого,
компетентісного й інтегрованого навчання, виховання і розвитку здобувачів освіти А2.4.У4.
Організовувати навчання предметів |
А2.4.К1. Використовувати навички педагогічної риторики для реалізації різних видів навчальної діяльності А2.4.К2. Використовувати технології навчання,
спрямовані на розвиток комунікативних навичок здобувачів освіти А2.4.К3. Розвивати здатність |
А2.4.В1. Обирати ефективні форми, методи й засоби
навчання залежно від навчальних цілей А2.4.В2. Розробляти вправи й завдання для
навчального предмета (інтегрованого курсу), взаємодіючи з іншими учасниками освітнього процесу А2.4.В3.
Розробляти освітні матеріали
з урахуванням інтересів і здібностей здобувачів освіти |
Трудові функції |
Компетентності |
Знання |
Уміння та
навички |
Комунікація |
Відповідальність і автономія |
|
|
А2.4.З3. Зміст
і особливості технологій
і методик особистісно зорієнтованого, компетентнісного й інтегрованого навчання, виховання й розвитку здобувачів освіти А2.4.З4
Способи організації дослідницької діяльності
здобувачів в освітньому процесі |
(інтегрованих курсів) через дослідницьку діяльність А2.4.У5.Добирати
доцільні форми,
методи, прийоми й засоби для здійснення дослідницької діяльності здобувачами і
способи представлення ними досягнутих результатів |
спілкуватися рідною та іноземними мовами під час вивчення
навчального предмета (інтегрованого курсу) |
|
А2.5. Здатність формувати ціннісні ставлення в здобувачів освіти |
А2.5.З1. Підходи до формування ціннісних
ставлень здобувачів освіти |
А2.5.У1. Формувати ціннісні ставлення в здобувачів освіти у процесі їхнього навчання, виховання й розвитку |
А2.5.К1. Використовувати комунікацію як інструмент формування у здобувачів освіти ціннісних ставлень |
А2.5.В1. Обирати форми організації освітнього процесу, ефективні для формування особистості |
|
А3. Інформаційно-цифрова компетентність |
|||||
А3.1. Здатність
орієнтуватися в інформаційному просторі, здійснювати пошук і критично
оцінювати інформацію, |
А3.1.З1. Функційна
грамотність у використанні цифрових пристроїв, їхнього базового програмного |
А3.1.У1. Використовувати цифрові пристрої, їхнє базове програмне забезпечення; працювати з
операційними системами, онлайн-сервісами, |
А3.1.К1. Взаємодіяти з учасниками освітнього процесу
для створення спільнот обміну |
А3.1.В1. Усвідомлювати важливість
цифрової гігієни, ініціювати й проводити заходи з
популяризації дотримання цифрової гігієни серед |
Трудові функції |
Компетентності |
Знання |
Уміння та
навички |
Комунікація |
Відповідальність і автономія |
|
оперувати нею в професійній діяльності |
забезпечення, онлайн- сервісів зокрема фінансових,
мережі Інтернет А3.1.З2.
Правила критичного оцінювання інформації та критерії медіаграмотності, цифрової фінансової грамотності А3.1.З3.
Цифрові середовища, професійні онлайн- спільноти й електронні
(цифрові) ресурси для безперервного
професійного розвитку
впродовж життя А3.1.З4. Вимоги законодавства щодо академічної доброчесності й використання об’єктів
авторського права; мережевий |
файлами, мережею Інтернет А3.1.У2. Критично оцінювати достовірність,
надійність інформаційних джерел,
вплив інформації на свідомість і
розвиток здобувачів освіти, на прийняття рішень А3.1.У3.
Використовувати відкриті електронні (цифрові) освітні ресурси педагогічного спрямування для професійного розвитку та обміну
педагогічним досвідом,
створювати й наповнювати
власне е- портфоліо А3.1.У4. Уникати небезпек в інформаційному просторі; забезпечувати захист і збереження
персональних даних |
досвідом використання
цифрових технологій |
учасників освітнього процесу |
Трудові функції |
Компетентності |
Знання |
Уміння та
навички |
Комунікація |
Відповідальність і автономія |
|
|
етикет у професійній
діяльності А3.1.З5. Правила безпеки в цифровому
середовищі, наслідки впливу
цифрової інформації на людину |
|
|
|
А3.2. Здатність ефективно використовувати наявні та створювати (за потреби) нові електронні
(цифрові) ресурси |
А3.2.З1.
Класифікація електронних (цифрових)
освітніх ресурсів і призначення їх, ознаки електронного
(цифрового) освітнього середовища А3.2.З2. Правила зміни, модифікації
відкритих електронних
(цифрових) освітніх ресурсів, створення нових
електронних (цифрових) освітніх
ресурсів і спільного використання їх А3.2.З3. Підходи до захисту електронних |
А3.2.У1. Добирати
електронні (цифрові) освітні
ресурси, оцінювати їхню ефективність для досягнення
навчальних цілей А3.2.У2. Модифікувати, редагувати, комбінувати наявні електронні (цифрові)
освітні ресурси; створювати
(за потреби) особисто
або спільно з іншими особами нові електронні
(цифрові) освітні ресурси; упорядковувати ресурси й надавати до них доступ учасникам
освітнього процесу |
А3.2.К1. Взаємодіяти з учасниками освітнього процесу
для розроблення / модифікації / адаптації електронних (цифрових) освітніх ресурсів |
А3.2.В1. Визначати потреби класу
/ групи, які можна задовольнити шляхом створення / адаптації / модифікації електронних (цифрових) освітніх ресурсів А3.2.В2. Дотримуватись
академічної доброчесності під час
створення й використання електронних
(цифрових) освітніх ресурсів,
вимог законодавства щодо захисту авторського права, а також
вживати заходів щодо захисту
власних авторських прав |
Трудові функції |
Компетентності |
Знання |
Уміння та
навички |
Комунікація |
Відповідальність і автономія |
|
|
(цифрових) освітніх ресурсів, механізми захисту власних авторських прав |
|
|
|
А3.3. Здатність використовувати цифрові технології в освітньому процесі |
А3.3.З1. Підходи до
організації освітнього процесу з використанням цифрових технологій (зокрема дистанційного навчання), умови
організації цифрових робочих місць |
А3.3.У1. Використовувати безпечне електронне
(цифрове) освітнє середовище для організації та управління
освітнім процесом, організації групової взаємодії,
зворотного зв’язку, спільного створення електронних (цифрових) освітніх ресурсів |
А3.3.К1. Комунікувати з учасниками освітнього
процесу, використовуючи різні електронні (цифрові) засоби
й сервіси |
А3.3.В1. Надавати допомогу й виявляти підтримку іншим учасникам освітнього процесу в оволодінні цифровими
технологіями А3.3В2. Використовувати
для організації навчання здобувачів освіти захищені цифрові ресурси |
|
А3.3.З2. Цифрові технології та електронні (цифрові) освітні ресурси для навчання
здобувачів освіти предметів (інтегрованих курсів), оцінювання та моніторингу результатів навчання здобувачів освіти та організації їхнього самоконтролю, відстеження прогресу |
А3.3.У2. Аналізувати й інтерпретувати в електронному (цифровому) середовищі
інформацію про активність і ефективність навчальної діяльності здобувачів освіти; реалізовувати стратегії оцінювання за допомогою
цифрових сервісів; добирати цифрові інструменти оцінювання,
критично аналізувати |
Трудові функції |
Компетентності |
Знання |
Уміння та
навички |
Комунікація |
Відповідальність і автономія |
|
|
здобувачів освіти
в навчанні |
доцільність використання їх |
|
|
Предмети та засоби праці: Меблі, канцелярське приладдя, персональний
комп’ютер (ноутбук), проєктор, принтер, сканер, інші засоби оргтехніки; електронні освітні платформи, електронні (цифрові) освітні ресурси; вимоги законодавства у сфері організації освітнього процесу,
державні стандарти, освітні програми, модельні навчальні програми, навчальні
програми, підручники, посібники, рекомендації, засоби наочності, педагогічні
програмні засоби тощо |
|||||
Б. Партнерськ взаємодія з учасниками освітнього процесу |
Б1. Психологічна компетентність |
||||
Б1.1. Здатність визначати і враховувати в освітньому процесі вікові й індивідуальні
особливості здобувачів освіти,
їхній психоемоційний стан |
Б1.1.З1. Індивідуальні особливості здобувачів
освіти, вплив цих особливостей на засвоєння навчального матеріалу й успішну
соціалізацію, ознаки погіршення психоемоційного стану |
Б1.1.У1. Планувати і
здійснювати освітній процес з урахуванням вікових й індивідуальних
особливостей здобувачів освіти Б1.1.У2. Укладати індивідуальну програму розвитку та/або індивідуальний
навчальний план здобувача освіти
(за потреби) у складі команди супроводу або самостійно Б1.1.У3. Надавати
підтримку учням, які мають ознаки стресу |
Б1.1.К1. Спілкуватися з учасниками освітнього процесу та іншими особами (за
потреби) про індивідуальні особливості здобувачів освіти, їхній вплив на засвоєння навчального матеріалу
й успішну соціалізацію, важливість врахування психоемоційного стану |
Б1.1.В1. Відстежувати зміни щодо вікових та індивідуальних особливостей здобувачів
освіти, їхнього психоемоційного стану й здійснювати
необхідні адаптації / модифікації в освітньому процесі |
|
Б1.2. Здатність використовувати стратегії роботи
зі |
Б1.2.З1.
Основні види самооцінки |
Б1.2.У1 Визначати прояви завищеної чи заниженої самооцінки здобувачів |
Б1.2.К1. Спілкуватися з учасниками |
Б1.2.В1. Надавати рекомендації учасникам освітнього процесу щодо |
Трудові функції |
Компетентності |
Знання |
Уміння та
навички |
Комунікація |
Відповідальність і автономія |
|
здобувачами освіти, які сприяють розвитку їхньої позитивної
самооцінки, я- ідентичності |
здобувачів освіти
та їхні вияви Б1.2.З2. Основні умови формування позитивної самооцінки здобувачів освіти Б1.2.З3.
Основні стратегії, що сприяють
формуванню позитивної самооцінки здобувачів освіти |
освіти з метою
корегування їх Б1.2.У2. Створювати умови формування
позитивної самооцінки здобувачів
освіти Б1.2.У3.
Використовувати основні стратегії роботи
зі здобувачами освіти, що сприяють формуванню їхньої позитивної самооцінки |
освітнього процесу про вияви самооцінки у здобувачів освіти й умови формування позитивної самооцінки |
розвитку позитивної самооцінки й ідентичності
здобувачів освіти |
Б.1.3. Здатність формувати
мотивацію здобувачів освіти й організовувати їхню пізнавальну діяльність |
Б1.3.З1. Види пізнавальної діяльності
здобувачів освіти Б1.3.З2. Основні умови формування мотивації здобувачів освіти до навчання |
Б1.3.У1. Застосовувати методи роботи, навчальні матеріали й завдання для розвитку пізнавальної діяльності здобувачів освіти Б1.3.У2.
Створювати умови формування мотивації
здобувачів освіти до навчання |
Б1.3.К1. Спілкуватися з учасниками освітнього процесу
про мотивацію здобувачів освіти й умови формування мотивації здобувачів освіти до навчання |
Б.1.3.В2. Застосовувати різні підходи для формування мотивації
та організації пізнавальної діяльності здобувачів
освіти |
|
Б1.4. Здатність формувати спільноту здобувачів освіти, у |
Б1.4.З1. Різні практики,
спрямовані на посилення |
Б1.4.У1. Використовувати практики, що заохочують |
Б1.4.К1. Взаємодіяти з |
Б1.4.В1. Дотримуватися демократичних цінностей у
професійній діяльності, |
Трудові функції |
Компетентності |
Знання |
Уміння та
навички |
Комунікація |
Відповідальність і автономія |
|
якій поважають і
враховують права кожного |
взаємодії здобувачів освіти |
здобувачів освіти до
ефективної взаємодії |
учасниками освітнього процесу Б1.4.К2. Практикувати
діалогічне спілкування на основі партнерства |
заохочуючи кожного здобувача освіти виражати свою думку
й брати участь
у прийнятті рішень |
Б2. Емоційно-етична компетентність |
|||||
Б2.1. Здатність усвідомлювати особисті відчуття почуття, емоції, потреби та
емоційні стани інших учасників освітнього процесу, керувати власними
емоційними станами |
Б2.1.З1. Різновиди й інтенсивність почуттів та емоцій, причини їхньої
появи Б2.1.З2.
Сучасні форми, методи, технології та засоби
навчання, які сприяють розвитку уваги; способи/ методи саморегуляції, подолання стресу,
керування емоціями, порозуміння |
Б2.1.У1. Використовувати способи самозбереження
психічного здоров’я, запобігання професійному вигоранню, керування власними емоціями Б2.1.У2.
Конструктивно реагувати на стрес, конфліктні ситуації, сприяти
порозумінню Б2.1.У3.
Застосовувати в освітньому
процесі практики концентрації
уваги, усвідомленого емоційного реагування,
емоційної стійкості |
Б2.1.К1. Спілкуватися про способи самозбереження психічного здоров’я, запобігання професійному
вигоранню, управління власними емоціями,
сприяти порозумінню між учасниками освітнього процесу |
Б2.1.В1. Відстежувати власні відчуття, почуття, емоції і потреби, особисті стани, керувати емоційними станами й звертатися
по допомогу (за потреби) |
|
Б2.2. Здатність
конструктивно й |
Б2.2.З1. Методи ведення діалогу й |
Б2.2.У1. Організовувати діалог і полілог з |
Б2.2.К1. Комунікувати з |
Б2.2.В1 Визначати прояви неконструктивної взаємодії |
Трудові функції |
Компетентності |
Знання |
Уміння та
навички |
Комунікація |
Відповідальність і автономія |
|
безпечно взаємодіяти з учасниками освітнього
процесу |
полілогу, усвідомленого й емпатичного слухання,
ненасильницької та безконфліктної комунікації Б2.2.З2. Стереотипи і упередження, їхній вплив на побудову
конструктивної й безпечної
взаємодії з учасниками освітнього процесу |
учасниками освітнього процесу, поважаючи права людини й суспільні цінності Б2.2.У2.
Застосовувати в обговоренні
освітніх, соціальних і життєвих проблем методики усвідомленого й емпатичного слухання, ненасильницької та безконфліктної комунікації; запобігати конфліктам в освітньому
процесі |
учасниками освітнього процесу
на засадах конструктивної та безпечної взаємодії,
принципах культури діалогу |
та
реагувати на них, уникаючи дій і прийняття рішення, що можуть негативно
вплинути на перебіг явного чи прихованого конфлікту
і, зокрема, поглибити його |
Б2.3. Здатність усвідомлювати й поціновувати взаємозалежність людей і систем у
глобальному світі |
Б2.3.З1. Розмаїття й унікальність різних
культур у суспільстві, відмінності між людьми, стратегії попередження, подолання і трансформації
конфліктів Б2.3.З2. Зміст основних актів міжнародного й національного законодавства щодо |
Б2.3.У1. Взаємодіяти з
учасниками освітнього процесу, ураховуючи культурні й особистісні відмінності співрозмовників, принципи недискримінації та поваги до
відмінностей Б2.3.У2.
Застосовувати основні стратегії поведінки
щодо захисту власних прав, а
також захисту здобувачів освіти під час освітнього процесу |
Б2.3.К1. Взаємодіяти,
ураховуючи культурні
й особистісні відмінності співрозмовників,
принципи недискримінації та поваги до відмінностей, а також дотримуватися етики спілкування |
Б2.3.В1. Використовувати стратегії попередження, подолання
й трансформації конфліктів
під час професійної діяльності й шукати
рішення, які базуються
на співпраці |
Трудові функції |
Компетентності |
Знання |
Уміння та
навички |
Комунікація |
Відповідальність і автономія |
|
|
прав людини і дитини, цілей
сталого розвитку |
Б2.3.У3. Ураховувати в освітньому процесі підходи,
визначені цілями сталого
розвитку; розкривати
потенціал учасників освітнього процесу для креативних колективних рішень
щодо подолання проблем |
|
|
Б3. Компетентність педагогічного партнерства |
|||||
Б3.1. Здатність до суб’єкт-суб’єктної взаємодії із здобувачами освіти в освітньому процесі |
Б3.1.З1. Переваги й
основні етапи формування суб’єкт-
суб’єктних відносин між вчителем і здобувачем освіти Б3.1.З2. Основні ролі вчителя в педагогічній
діяльності |
Б3.1.У1. Застосовувати механізми реалізації суб’єкт-суб’єктних відносин між вчителем і здобувачем освіти Б3.1.У2. Застосовувати навички координації
та стимулювання навчально-
пізнавальної діяльності здобувачів освіти, підтримувати їхнє прагнення до саморозвитку, розкривати
їхні здібності і пізнавальні
можливості |
Б3.1.К1. Комунікувати зі здобувачами освіти на засадах суб'єкт- суб'єктної взаємодії |
Б3.1.В1. Створювати можливості для рефлексії,
самоконтролю й самореалізації здобувачів освіти в освітньому процесі, особистісному творенні власних цілей |
|
Б3.2. Здатність залучати батьків
до освітнього процесу на засадах партнерства |
Б3.2.З1. Основні форми й засоби визначення запитів та очікувань батьків |
Б3.2.У1.
Визначати запити й очікування батьків щодо
навчання дітей, бачення їхньої майбутньої |
Б3.2.К1. Надавати консультативну й інформаційну підтримку
батькам |
Б3.2.В1. Співпрацювати з батьками як учасниками освітнього
процесу та/чи членами команди |
Трудові функції |
Компетентності |
Знання |
Уміння та
навички |
Комунікація |
Відповідальність і автономія |
|
|
Б3.2.З2. Основні форми конструктивної взаємодії з батьками в інтересах здобувачів освіти |
успішності, участі в
освітньому процесі й відповідно
реагувати на них Б3.2.У2.
Залучати батьків до участі в
освітньому процесі, а також до прийняття рішень, які стосуються
навчання, виховання розвитку здобувачів освіти Б3.2.У3.
Співпрацювати з батьками як
членами команди психолого- педагогічного супроводу здобувача освіти з особливими
освітніми потребами |
(чи опікунам) щодо
навчання, виховання і розвитку
їхніх дітей |
психолого-педагогічного супроводу особи з особливими освітніми потребами на засадах партнерства |
Б3.3. Здатність працювати в команді із залученими фахівцями для надання додаткової підтримки особам
з особливими освітніми потребами |
Б3.3.З1. Основні принципи командної взаємодії Б3.3.З2.
Основні завдання членів команди
психолого- педагогічного супроводу
осіб з особливими
освітніми потребами |
Б3.3.У1. Організовувати
співпрацю із залученими фахівцями на основі принципів
командної взаємодії Б3.3.У2.
Співпрацювати із залученими
фахівцями у процесі розроблення та реалізації індивідуальної програми розвитку, |
Б3.3.К1. Проводити зустрічі, обговорювати із зацікавленими
сторонами основні принципи й завдання командної
взаємодії, окреслювати свої ролі й завдання |
Б3.3.В1. Співпрацювати з асистентом учителя та
іншими фахівцями на основі
принципів командної взаємодії та з метою
надання підтримки здобувачам освіти з особливими освітніми
потребами |
Трудові функції |
Компетентності |
Знання |
Уміння та
навички |
Комунікація |
Відповідальність і автономія |
|
|
|
індивідуального
навчального плану
для осіб з особливими освітніми потребами (за потреби) |
|
|
Предмети та засоби праці: Персональний комп’ютер (ноутбук), інші засоби
оргтехніки; програми та цифрові сервіси для спілкування та прийняття спільних рішень (месенджери, соціальні мережі, спільні календарі, опитувальники тощо), підручники й посібники, засоби наочності, педагогічні програмні засоби
тощо |
|||||
В. Участь в організації безпечного та здорового освітнього середовища |
В1. Інклюзивна компетентність |
||||
В1.1. Здатність створювати умови,
які забезпечують функціонування
інклюзивного освітнього середовища |
В1.1.З1. Інструменти забезпечення інклюзивного навчання (інклюзивної
культури, політики, практики) В1.1.З2. Принципи і стратегії універсального дизайну в сфері освіти й розумного пристосування |
В1.1.У1. Використовувати інструменти
забезпечення інклюзивного навчання в освітньому процесі В1.1.У2. Застосовувати
принципи і стратегії універсального дизайну в сфері освіти й розумного пристосування |
В1.1.К1. Спілкуватися з учасниками освітнього процесу
про важливість та інструменти створення
інклюзивного освітнього середовища |
В1.1.В1. Обирати й застосовувати інструменти для
інклюзивного навчання, принципи й стратегії універсального дизайну
й розумного пристосування
для забезпечення доступності освітнього
середовища |
|
В1.2.Здатність до педагогічної підтримки осіб з особливими освітніми потребами |
В1.2.З1. Принципи, форми й методи ефективної
підтримки осіб з особливими освітніми потребами |
В1.2.У1. Забезпечувати педагогічну підтримку
осіб з особливими освітніми потребами |
Трудові функції |
Компетентності |
Знання |
Уміння та
навички |
Комунікація |
Відповідальність і автономія |
|
|
В1.2.З2. Види адаптацій/модифікаці й в освітньому процесі,
зумовлені особливими освітніми потребами здобувачів освіти |
В1.2.У2. Здійснювати необхідні адаптації / модифікації в освітньому
процесі відповідно до особливих освітніх потреб здобувачів освіти |
|
|
В1.3. Здатність
забезпечувати в освітньому
середовищі сприятливі умови для кожного здобувача освіти з урахуванням вікових та інших індивідуальних особливостей |
В1.3.З1. Технології індивідуального та диференційованого навчання В1.3.З2. Способи виявлення здібностей, інтересів, навчальних можливостей здобувачів освіти В1.3.З3. Вимоги
до особливостей організації освітнього середовища як чинника
розвитку особистості здобувачів освіти |
В1.3.У1. Організовувати навчання, виховання і
розвитку здобувачів освіти з урахуванням їхніх потреб, здібностей і навчальних можливостей В1.3.У2.
Використовувати в роботі зі здобувачами освіти матеріали, пристрої та обладнання (за потреби) для задоволення
їхніх індивідуальних потреб у навчанні й розвитку В1.3.У3.
Організовувати освітнє середовище з урахуванням особливостей, потреб, здібностей, інтересів і можливостей здобувачів освіти |
В1.3.К1. Надавати інформацію учасникам освітнього процесу про сприятливі умови навчання
для кожного здобувача освіти, залежно від його індивідуальних потреб, можливостей,
здібностей та
інтересів |
В1.3.В1. Проєктувати чи
застосовувати самостійно створені
матеріали, інші засоби навчання в освітньому середовищі з урахуванням індивідуальних потреб і здібностей
кожного здобувача освіти; залучати здобувачів освіти і їхніх
батьків до створення сприятливих умов в освітньому середовищі |
Трудові функції |
Компетентності |
Знання |
Уміння та
навички |
Комунікація |
Відповідальність і автономія |
|
В2. Здоров’язбережувальна компетентність |
||||
В2.1. Здатність організовувати безпечне освітнє середовище, використовувати здоров’язбережувальні технології під час освітнього процесу |
В2.1.З1. Ознаки безпечного освітнього середовища В2.1.З2. Основи безпеки життєдіяльності,
санітарії та гігієни В2.1.З3. Види та прояви насильства, дискримінації, булінгу (цькування), правила запобігання та протидії їм |
В2.1.У1. Організовувати освітнє середовище з урахуванням правил безпеки
життєдіяльності, санітарних правил охорони праці і норм,
протиепідемічних правил та діям у
надзвичайних ситуаціях В2.1.У2. Вживати заходів щодо запобігання та протидії булінгу, різним проявам
насильства та дискримінації серед здобувачів освіти та інших
учасників освітнього процесу |
В2.1.К1. Взаємодіяти з усіма учасниками освітнього процесу
для організації безпечного
освітнього середовища |
В2.1.В1. Інтегрувати
апробовані здоров’язбережувальні технології, засоби й ресурси
в освітній процес, зокрема для запобігання та протидії
насильству, булінгу (цькуванню) |
|
В2.2. Здатність здійснювати профілактично- просвітницьку роботу з учасниками освітнього процесу щодо
безпеки життєдіяльності, санітарії
та гігієни |
В2.2.З1. Засади профілактично- просвітницької роботи щодо безпеки життєдіяльності, санітарії та гігієни В2.2.З2. Особливості профілактики інфекційних і неінфекційних |
В2.2.У1. Проводити
профілактичні заходи, спрямовані
на збереження та зміцнення
здоров’я здобувачів освіти В2.2.У2. Забезпечувати дотримання здобувачами освіти вимог безпеки життєдіяльності, санітарії та гігієни |
В2.2.К1. Проводити просвітницько- навчальні заходи щодо безпеки життєдіяльності, санітарії та гігієни |
В2.2.В1. Упроваджувати профілактично- просвітницькі програми і проєкти;
налагоджувати співпрацю з відповідними державними установами та громадськими організаціями
щодо безпеки життєдіяльності, санітарії та гігієни |
Трудові функції |
Компетентності |
Знання |
Уміння та
навички |
Комунікація |
Відповідальність і автономія |
|
|
захворювань,
запобігання поширенню
серед здобувачів освіти звичок,
небезпечних для їхнього здоров’я В2.2.З3.
Засади збереження психоемоційного здоров’я в освітньому середовищі |
В2.2.У3. Створювати умови
для збереження психоемоційного здоров’я
здобувачів освіти |
|
|
В2.3. Здатність формувати в здобувачів освіти культуру здорового й безпечного способу життя |
В2.3.З1.
Вплив освітнього процесу на спосіб життя і здоров’я
здобувачів освіти В2.3.З2. Методики й технології формування культури
здорового й безпечного способу життя здобувачів освіти В2.3.33. Закономірностей та особливостей
використання рухової активності |
В2.3.У1. Використовувати методики, що зменшують
вплив стресогенних факторів
на здоров’я здобувачів
освіти В2.3.У2. Планувати освітній процес з урахуванням принципів здорового й безпечного
способу життя В2.3.У3. Використовувати методики й технології
організації активного й безпечного
дозвілля здобувачів освіти |
В2.3.К1. Популяризувати серед учасників освітнього процесу
культуру здорового й безпечного способу життя |
В2.3.В1. Використовувати оптимальні форми,
засоби і стратегії
формування культури здорового й безпечного
способу життя, життєвих
навичок для збереження фізичного та психоемоційного здоров’я здобувачів освіти В2.3.В2. Заохочувати здобувачів освіти до
здорового й безпечного способу життя |
Трудові функції |
Компетентності |
Знання |
Уміння та
навички |
Комунікація |
Відповідальність і автономія |
|
|
для формування здоров’я. |
В2.3.У4. Формувати в здобувачів
освіти навички здорового й
безпечного способу життя В2.3.У5. Використовувати різні види та форми фізкультурно-оздоровчої
рухової
активність для активного відпочинку та ведення здорового способу життя. |
|
|
В2.4. Здатність
підтримувати особисте фізичне та психоемоційне
здоров’я під
час професійної діяльності |
В2.4.З1. Взаємозв’язок організму людини
з природним, техногенним і соціальним
оточенням В2.4.З2. Засади здорового способу життя, правила поведінки в надзвичайних ситуаціях В2.4.З3.
Вплив професійної діяльності на |
В2.4.У1. Дотримуватись у професійній діяльності санітарних правил і норм, правил поведінки в надзвичайних
ситуаціях В2.4.У2. Здійснювати профілактичні заходи
зі збереження особистого фізичного та психоемоційного здоров’я під час професійної діяльності В2.4.У3. Використовувати методики зміцнення |
В2.4.К1. Взаємодіяти з іншими колегами щодо підтримки особистого фізичного й психоемоційного здоров’я під час професійній діяльності |
В2.4.В1. Дотримуватися правил підтримки особистого фізичного та
психоемоційного здоров’я під час
професійної діяльності, заохочувати інших учасників освітнього процесу дотримуватися цих правил |
Трудові функції |
Компетентності |
Знання |
Уміння та
навички |
Комунікація |
Відповідальність і автономія |
|
|
здоров’я, прийоми збереження особистого здоров’я у професійній діяльності |
здоров’я та запобігання
захворюванням |
|
|
В2.5. Здатність надавати домедичну допомогу учасникам освітнього процесу |
В2.5.З1. Зовнішні ознаки погіршення фізичного та психоемоційного
стану людини В2.5.З2. Правила надання домедичної допомоги |
В2.5.У1. Надавати домедичну допомогу учасникам освітнього процесу (за потреби) В2.5У2.
Виявляти ознаки погіршення
фізичного, психоемоційного стану учасників освітнього процесу |
В2.5.К1. Взаємодіяти з учасниками освітнього процесу для надання домедичної допомоги відповідно до законодавства |
В2.5.В1. Надавати домедичну допомогу
учасникам освітнього процесу у
випадку погіршення самопочуття, отримання травм
та в інших ситуаціях (за потреби) |
|
|
Предмети та засоби праці: Персональний комп’ютер (ноутбук), інші засоби
оргтехніки; обладнання для осередків навчання, виховання і розвитку в закладі освіти,
розумні пристосування; рекомендації, акти законодавства, посібники та інші матеріали щодо правил безпеки життєдіяльності, санітарних правил і норм
в закладах освіти, протиепідемічних правил, норм щодо доступності шкільних
будівель і споруд, правил запобігання та протидії насильству та булінгу
(цькуванню) в закладі освіти, засоби пожежогасіння, аптечка, індивідуальні
засоби звукового інформування про небезпеку, тощо |
||||
Г. Провадження освітнього процесу |
Г1. Прогностична компетентність |
||||
Г1.1. Здатність прогнозувати результати
освітнього процесу |
Г1.1.З1. Методики педагогічного прогнозування |
Г1.1.У1. Формулювати цілі освітнього процесу на основі
прогностичних методів планування |
Г1.1.К1. Залучати здобувачів освіти до спільного
визначення цілей навчального заняття |
Г1.1.В1. Брати
відповідальність за планування й досягнення освітніх
цілей, передбачених
освітніми програмами |
Трудові функції |
Компетентності |
Знання |
Уміння та
навички |
Комунікація |
Відповідальність і автономія |
|
Г1.2. Здатність планувати
освітній процес |
Г1.2.З1. Види та етапи планування освітнього процесу Г1.2.З2. Зміст типових освітніх програм /
модельних навчальних програм з відповідних
навчальних предметів
(інтегрованих курсів) Г1.2.З3. Вимоги до навчальних програм |
Г1.2.У1.
Здійснювати різні види
планування освітнього
процесу на різних його
етапах Г1.2.У2. Планувати
навчальні заняття на основі модельних навчальних програм, навчальних програм Г1.2.У3. Розробляти навчальні програми на
основі модельних навчальних програм (за потреби) |
Г1.2.К1. Взаємодіяти з колегами щодо визначення спільних
підходів до планування Г1.2.К2. Взаємодіяти з учасниками освітнього процесу
стосовно тем, які вивчаються, та очікуваних
результатів навчання Г1.2.К3. Співпрацювати в педагогічній
спільноті для розроблення навчальних програм |
Г1.2.В1. Брати
відповідальність за поінформованість здобувачів освіти
та їхніх батьків щодо
навчальних тем, та очікуваних результатів навчання Г1.2.В2. Брати відповідальність за зміст навчальних
програм, які розробляє педагогічна спільнота закладу |
Г2. Організаційна компетентність |
|||||
Г2.1. Здатність організовувати процес навчання, виховання й
розвитку здобувачів освіти |
Г2.1.З1. Вимоги законодавства щодо організації освітнього процесу |
Г2.1.У1. Організовувати освітній процес
відповідно до вимог законодавства |
Г2.1.К1. Взаємодіяти з учасниками освітнього процесу щодо прийняття спільних рішень |
Г2.1.В1. Відповідально
ставитися до прийняття спільних та особистих професійних рішень
щодо педагогічної автономії |
Трудові функції |
Компетентності |
Знання |
Уміння та
навички |
Комунікація |
Відповідальність і автономія |
|
|
|
|
стосовно організації освітнього процесу в межах шкільної автономії |
|
Г2.2. Здатність
організовувати різні види й форми навчальної та пізнавальної діяльності здобувачів освіти |
Г2.2.З1. Форми організації освітнього процесу, види й форми
навчальної та пізнавальної діяльності
здобувачів освіти |
Г2.2.У1. Організовувати навчальні заняття різних типів Г2.2.У2.
Застосовувати різні види й форми організації навчально- пізнавальної діяльності здобувачів освіти Г2.2.У3.
Раціонально використовувати навчальний
час |
Г2.2.К1. Взаємодіяти з учасниками освітнього процесу
для ефективного залучення здобувачів
освіти до різних форм
навчальної та пізнавальної діяльності |
Г2.2.В1. Відповідально ставитися до вибору форм навчальної та
пізнавальної діяльності здобувачів освіти й розподілу навчального часу |
|
Г2.3. Здатність організовувати осередки навчання, виховання й розвитку здобувачів освіти |
Г2.3.З1. Вимоги
до змістового наповнення освітнього
середовища Г2.3.З1. Перелік обладнання, необхідного для
забезпечення викладання навчальних
предметів (інтегрованих курсів) |
Г2.3.У1. Розміщувати й використовувати дидактичні матеріали та обладнання в навчальному приміщенні Г2.3.У2.
Використовувати фізичний, інформаційний простори навчальних та інших
приміщень закладу освіти як освітній ресурс |
Г2.3.К1. Інформувати й консультувати учасників освітнього процесу щодо змістового
наповнення освітнього середовища |
Г2.3.В1. Моделювати освітнє середовище з урахуванням принципів універсального дизайну й розумного пристосування із залученням учасників освітнього
процесу, інших
заінтересованих сторін |
Трудові функції |
Компетентності |
Знання |
Уміння та
навички |
Комунікація |
Відповідальність і автономія |
|
Г3. Оцінювально-аналітична компетентність |
||||
Г3.1. Здатність здійснювати оцінювання
результатів навчання здобувачів освіти |
Г3.1.З1. Види оцінювання результатів навчання здобувачів освіти Г3.1.З2.
Форми оцінювання Г3.1.З3.
Методики здійснення формувального поточного
і підсумкового
оцінювання Г3.1.З4. Способи фіксації
результатів педагогічних спостережень Г3.1.З5. Критерії та рекомендації щодо оцінювання результатів навчання здобувачів освіти |
Г3.1.У1. Застосовувати до різних видів оцінювання відповідну методику та шкалу Г3.1.У2. Застосовувати різні форми
оцінювання результатів навчання здобувачів освіти Г3.1.У3. Дотримуватися визначених законодавством критеріїв оцінювання результатів
навчання здобувачів освіти Г3.1.У4.
Розробляти критерії оцінювання різних видів
навчальної діяльності Г3.1.У5.
Визначати й фіксувати результати навчання здобувачів освіти |
Г3.1.К1. Роз’яснювати учасникам освітнього процесу роль оцінювання в навчальному поступі, його процедури Г3.1.К2. Пояснювати критерії оцінювання
результатів навчання здобувачів
освіти Г3.1.К3.
Залучати здобувачів освіти
до оцінювання, взаємодіяти зі здобувачами освіти та їхніми батьками та іншими учасниками освітнього процесу
щодо
планування подальшої освітньої траєкторії |
Г3.1.В1. Здійснювати
оцінювання здобувачів освіти на
основі об’єктивності, прозорості, поваги, відповідальності, справедливості, індивідуального
характеру оцінювання Г3.1.В2. Відповідально ставитися до розроблення
критеріїв оцінювання здобувачів освіти, формувати відповідальне ставлення
здобувачів освіти до свого
навчання через залучення до спільного розроблення
критеріїв оцінювання окремих видів діяльності Г3.1.В3.
Розділяти відповідальність зі здобувачами освіти та їхніми батьками щодо
подальшого прогресу в навчанні |
Трудові функції |
Компетентності |
Знання |
Уміння та
навички |
Комунікація |
Відповідальність і автономія |
|
Г3.2. Здатність аналізувати результати навчання здобувачів освіти |
Г3.2.З1. Методи і прийоми здійснення
аналізу й рефлексії навчальної діяльності
здобувачів освіти та її
результативності |
Г3.2.У1. Розвивати в здобувачів
освіти вміння здійснювати самомотивацію до навчання,
аналіз, рефлексію навчальної діяльності та її результативності |
Г3.2.К1. Забезпечувати зворотний зв’язок зі здобувачами освіти щодо сприйняття, розуміння й засвоєння ними
навчального матеріалу |
Г3.2.В1. Відповідально ставитися до формулювання й способу надання
зворотного зв’язку здобувачам освіти
та їхнім батькам |
Г3.3. Здатність формувати спроможність у здобувачів
освіти до самооцінювання і взаємооцінювання результатів навчання |
Г3.3.З1. Методи й прийоми здійснення самооцінювання і взаємооцінювання здобувачами освіти результатів навчання |
Г3.3.У1. Розвивати в здобувачів
освіти вміння здійснювати самооцінювання і взаємооцінювання результатів навчання |
Г3.3.К1. Взаємодіяти зі здобувачами освіти,
надавати рекомендації щодо здійснення само- і взаємооцінювання |
Г3.3.В1. Відповідально ставитися до формування
спроможності здобувачів освіти до
само- і взаємооцінювання, запобігати субʼєктивізації
під час взаємооцінювання |
|
Предмети та засоби праці: Персональний комп’ютер (ноутбук), інші засоби
оргтехніки; освітні програми, модельні навчальні програми, навчальні
програми, підручники, посібники, рекомендації, засоби наочності, педагогічні
програмні засоби, електронні цифрові платформи, електронні (цифрові) освітні
ресурси тощо |
|||||
Д. Безперервний професійний розвиток |
Д1. Здатність до навчання впродовж життя |
||||
Д1.1. Здатність здійснювати власний професійний розвиток, отримувати підтримку від колег |
Д1.1.З1. Вимоги
до організації професійного розвитку Д1.1.З2. Форми й види професійного розвитку |
Д1.1.У1. Визначати потреби особистого професійного розвитку Д1.1.У2. Планувати власний професійний розвиток |
Д1.1.К.1. Взаємодіяти з колегами в професійних спільнотах
з питань професійного розвитку |
Д1.1.В1. Виявляти самостійність, професійність, академічну доброчесність, надання
пріоритетності розвитку нових ідей або процесів у передових контекстах професійної діяльності |
Трудові функції |
Компетентності |
Знання |
Уміння та
навички |
Комунікація |
Відповідальність і автономія |
|
|
Д1.1.З3. Вимоги
до професійної діяльності
вчителя, визначені професійним стандартом Д1.1.З4. Засади створення та функціонування професійних спільнот |
Д1.1.У3. Обирати суб’єкта (суб’єктів) освітньої діяльності
й ресурси для професійного розвитку Д1.1.У4. Брати
участь у діяльності професійних спільнот (за потреби) Д1.1.У5.
Здійснювати рефлексію щодо
власної педагогічної діяльності |
|
|
Д1.2. Здатність надавати
підтримку колегам у їхньому професійному
розвитку |
Д1.2.З1. Особливості організації різних форм професійної підтримки й допомоги вчителям |
Д1.2.У1. Надавати
підтримку колегам в організації освітнього процесу, вдосконаленні професійної діяльності |
Д1.1.К.1. Взаємодіяти з колегами в професійних спільнотах з питань професійного
розвитку |
Д1.2.В.1. Виявляти
авторитетність, самостійність і автономію,
академічну доброчесність, надавати
пріоритетність розвитку нових ідей або процесів у передових контекстах професійної діяльності |
Трудові функції |
Компетентності |
Знання |
Уміння та
навички |
Комунікація |
Відповідальність і автономія |
|
Д1.3. Здатність до
інноваційної діяльності |
Д1.3.З1. Наукові методи, рівні й форми
пізнання Д1.3.З2.
Освітні інновації, їхні характеристики Д1.3.З3.
Особливості організації
інноваційної педагогічної
діяльності Д1.3.З4. Методи роботи з різними
джерелами інформації |
Д1.3.У1. Застосовувати в педагогічній діяльності наукові методи пізнання Д1.3.У2. Аналізувати інформацію щодо
освітніх інновацій, умов їхнього впровадження Д1.3.У3. Інтегрувати інновації у власну
педагогічну практику Д1.3.У4. Збирати, систематизувати й використовувати
інформацію |
Д2.1.К.2. Взаємодіяти в професійних спільнотах
з питань інноваційної діяльності |
Д2.1.В.1. Виявляти
авторитетність, інноваційність, самостійність і автономію,
академічну доброчесність, надавати
пріоритетність розвитку нових ідей або процесів у передових контекстах професійної діяльності |
Предмети та засоби праці: Персональний комп’ютер (ноутбук), інші засоби
оргтехніки; підручники, посібники, рекомендації, засоби наочності, педагогічні програмні засоби;
бази даних програм підвищення кваліфікації, електронні (цифрові) освітні ресурси тощо |
VI. Розподіл трудових функцій та компетентностей за професійними
кваліфікаціями (за потреби)
Вчитель-фаховий молодший
бакалавр (із зазначенням спеціальності, предметної спеціальності,
спеціалізації, інтегрованого(их) курсу(ів)):
А (А1. (А1.1., А1.2., А1.3., А1.4.), А2. (А2.1.,
А2.2., А2.3., А2.4., А2.5.), А3. (А3.1.,
А3.2., А3.3.))
Б (Б1. (Б1.1., Б1.2.,
Б1.3., Б1.4.), Б2. (Б2.1., Б2.2, Б2.3.), Б3. (Б3.1., Б3.2.,
Б3.3.))
В (В1. (В1.1.,
В1.2., В1.3.), В2. (В2.1., В2.2.,
В2.3., В2.4., В2.5.))
Г (Г1. (Г1.1.,
Г1.2.), Г2. (Г2.1.,
Г2.2., Г2.3.), Г3. (Г3.1., Г3.2., Г3.3.))
Д (Д1. (Д1.1.))
Вчитель-бакалавр (із зазначенням спеціальності(ей), предметної(их)
спеціальності(ей), спеціалізації(й), інтегрованого(их) курсу(ів));
А (А1.
(А1.1., А1.2., А1.3., А1.4.), А2. (А2.1., А2.2., А2.3., А2.4., А2.5.), А3. (А3.1., А3.2., А3.3.))
Б (Б1. (Б1.1., Б1.2.,
Б1.3., Б1.4.), Б2. (Б2.1., Б2.2, Б2.3.), Б3. (Б3.1., Б3.2.,
Б3.3.))
В (В1. (В1.1., В1.2.,
В1.3.), В2. (В2.1.,
В2.2., В2.3., В2.4.,
В2.5.))
Г (Г1. (Г1.1., Г1.2.),
Г2. (Г2.1., Г2.2., Г2.3.), Г3. (Г3.1., Г3.2., Г3.3.))
Д (Д1. (Д1.1., Д1.2.))
Вчитель-магістр (із зазначенням спеціальності(ей), предметної(их) спеціальності(ей), спеціалізації(й),
інтегрованого(их) курсу(ів)).
А (А1.
(А1.1., А1.2., А1.3., А1.4.), А2. (А2.1., А2.2., А2.3., А2.4., А2.5.), А3. (А3.1., А3.2., А3.3.))
Б (Б1. (Б1.1., Б1.2.,
Б1.3., Б1.4.), Б2. (Б2.1., Б2.2, Б2.3.), Б3. (Б3.1., Б3.2.,
Б3.3.))
В (В1. (В1.1., В1.2.,
В1.3.), В2. (В2.1.,
В2.2., В2.3., В2.4.,
В2.5.))
Г (Г1. (Г1.1.,
Г1.2.), Г2. (Г2.1.,
Г2.2., Г2.3.), Г3. (Г3.1., Г3.2., Г3.3.))
Д (Д1. (Д1.1., Д1.2., Д1.3.))
VII. Відомості про розроблення та затвердження професійного стандарту
1. Повне найменування розробника професійного стандарту
Міністерство освіти
і науки України
2. Назва та реквізити документа, яким затверджено професійний стандарт
Наказ МОН від 29.08.2024 № 1225 «Про затвердження професійного
стандарту «Вчитель закладу загальної середньої освіти».
3. Реквізити висновку суб'єкта
перевірки про дотримання вимог Порядку
розроблення, введення в дію та перегляду професійних стандартів під час підготовки проєкту професійного
стандарту перевірки професійного стандарту
35
Висновок Національного агентства кваліфікацій від 21.08.2024 про
дотримання під час підготовки проєкту професійного стандарту вимог Порядку
розроблення, введення в дію та перегляду професійних стандартів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 31.05.2017 р.
№ 373, схвалений рішенням Національного
агентства кваліфікацій № 4 протокол № 35 (175) від 21.08.2024.
4. Реквізити висновку репрезентативних всеукраїнських об’єднань
професійних спілок на галузевому рівні про погодження проєкту професійного
стандарту:
висновок Профспілки працівників освіти і науки України
від 07.08.2024 № 02-
05/381 щодо погодження проєкту
професійного стандарту.
VIIІ. Дата внесення
професійного стандарту до Реєстру
202 року
ІХ. Рекомендована дата перегляду професійного стандарту
вересень 2029 року
Немає коментарів:
Дописати коментар