ЗАТВЕРДЖЕНО |
ПОРЯДОК
організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/957-2021-%D0%BF#Text
_________________________________________________________________
Нормативно-правова
база у галузі освіти дітей
з
особливими освітніми потребами
• Закон України «Про внесення змін до законодавчих
актів України з питань загальної середньої та дошкільної освіти щодо
організації навчально-виховного процесу» від 6 липня 2010 року № 1224.
• Закон України «Про внесення змін до деяких законів
України про освіту
щодо організації інклюзивного навчання» від 5 червня
2014 року № 1324.
• Концепція розвитку інклюзивної освіти (наказ
Міністерства освіти і науки від 1.10.2010 р. № 912).
• Указ Президента України від 30 вересня 2010 року
«Про заходи щодо
забезпечення пріоритетного розвитку освіти в Україні».
• Указ Президента України від 19 травня 2011 року №
588 «Про заходи
щодо розв’язання актуальних проблем осіб з обмеженим
фізичними
можливостями».
• Постанова Кабінету Міністрів України від 15 серпня
2011 року № 872
«Про затвердження Порядку організації інклюзивного
навчання у загальноосвітніх навчальних закладах».
• Інструктивно-методичний лист від 18.5.12 № 1/9-384
«Організація інклюзивного навчання загальноосвітніх навчальних закладах».
• Методичний лист від 26.7.12 № 1/9-529 «Психологічний
і соціальний супровід дітей з особливими освітніми потребами в умовах
інклюзивного навчання».
• Методичний лист від 2.1.13 № 1/9-1 «Про визначення
завдань працівників психологічної служби щодо запровадження інклюзивного
навчання».
• Наказ МОН України від 6.2.2015 № 104/52 «Про
затвердження Порядку комплектування інклюзивних груп у дошкільних навчальних
закладах» зареєстровано в Міністерстві юстиції України 26 лютого 2015 року за №
224/26669.
• Наказ Міністерства № 134 від 12.2.2015 «Про
затвердження Типових навчальних планів спеціальних загальноосвітніх навчальних
закладів ІІІ ступеня для
дітей, які потребують корекції фізичного та (або)
розумового розвитку».
• Наказ Міністерства освіти і науки, молоді та спорту
та Національної академії педагогічних наук України від 23.6.2011 № 623/61 «Про
внесення
змін до Положення про центральну та республіканську
(Автономна Республіка Крим), обласні, Київську та Севастопольську міські,
районні (міські) психолого-медико-педагогічні консультації», зареєстрованим у
Міністерстві юстиції 06.12.2011 за № 1407/20145.
• Наказ Міністерства освіти і науки України від
04.06.2013 № 680 «Про організацію діяльності психолого-медико-педагогічних
консультацій».
• Класифікатор професій – доповнено посадою асистента
вчителя (наказ
Держспоживстандарту від 28.7.2010 р. № 327).
Створення індивідуальної програми розвитку
для
дітей з особливими освітніми потребами
• Типові штатні нормативи загальноосвітніх навчальних закладів, затверджені наказом Міністерства освіти і науки від 6.12.2010 р. № 1205, зареєстрованим у Міністерстві юстиції 22 грудня 2010 р. за № 1308/18603.
• Постанова КМУ від 18 серпня 2012 р. № 635 «Про
внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 14 квітня 1997 р. №
346 і від 14 червня 2000 р. № 963» – введено посаду асистента вчителя до
переліку посад педагогічних і науково-педагогічних працівників.
• Лист МОНмолодьспорту від 25.9.2012 № 1/9-675 «Щодо
посадових обовязків асистента вчителя».
• Лист МОНмолодьспорту від 28.9.2012 № 1/9-694 «Щодо
введення посади вихователя (асистента вчителя) у загальноосвітніх навчальних
закладах з інклюзивним навчанням».
• На підставі рішення науково-технічної ради
Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального
господарства від 29.12.2011 № 102 наказом Міністерства від 30.12.2011 № 420
затверджено Зміну № 3 до державних будівельних норм ДБН В.2.2-3-97 «будинки та
споруди навчальних закладів», які набрали чинності з 1 липня 2012 року.
• Постанова КМУ від 8 грудня 2010 р. № 1149 «Деякі
питання розподілу обсягу міжбюджетних трансфертів» (зі змінами № 881 від
12.9.2012).
• Наказ Міністерства освіти і науки України від
23.7.2013 №1034 «Про затвердження заходів щодо впровадження інклюзивного
навчання в дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладах на період до 2015
року».
• Наказ Міністерства освіти і науки України від
14.6.2013 № 768 «Про затвердження заходів щодо забезпечення права на освіту
дітям з особливими освітніми потребами, у тому числі дітей-інвалідів».
• Інструктивно-методичний лист від 8.8.2013 № 1/9-539
«Про організаційно-методичні засади забезпечення права на освіту дітям з
особливими освітніми потребами».
• Національна стратегія розвитку освіти в Україні на
період до 2021 року (Наказ Президента України від 25 червня 2013 року № 344).
• Постанова КМУ від 1 серпня 2012 року № 706 «Про
затвердження Державної цільової програми «Національний план дій з реалізації
Конвенції про права інвалідів» на період до 2020 року».
• Наказ Міністерства освіти і науки, молоді та спорту
України від 1.10.2012 № 1063 «Про затвердження Плану заходів щодо виконання
завдань і заходів Державної цільової програми на період до 2020 року».
• Наказ Міністерства освіти і науки України від
28.01.2014 № 80 «Про затвердження Типових навчальних планів спеціальних
загальноосвітніх навчальних закладів для дітей, які потребують корекції
фізичного та (або) розумового розвитку (початкова школа)».
• Методичні рекомендації про організацію
навчально-виховного процесу учнів з розумовою відсталістю та затримкою
психічного розвитку (лист Міністерства освіти і науки України від 13.08.2014 №
0/9-413).
• Лист Міністерства освіти і науки України від
13.08.2014 № 0/9-414 «Про забезпечення безперешкодного доступу до навчальних
закладів»
__________________________________________________________________________
|
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ |
НАКАЗ |
08.06.2018 № 609 |
Про
затвердження Примірного положення про команду психолого-педагогічного супроводу
дитини з особливими освітніми потребами в закладі загальної середньої та
дошкільної освіти
Відповідно до статті 20 Закону України "Про освіту", пункту 4 Положення про Міністерство освіти і науки України, затвердженого
постановою Кабінету Міністрів України від 16 жовтня 2014 р. № 630 (із змінами),
та з метою створення оптимальних умов для навчання дітей з особливими освітніми
потребами з урахуванням їхніх індивідуальних потреб та можливостей,
забезпечення психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими освітніми
потребами в інклюзивних групах та класах з інклюзивним навчанням НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Примірне положення про команду психолого-педагогічного
супроводу дитини з особливими освітніми потребами в закладі загальної середньої
та дошкільної освіти, що
додається.
2. Департаменту загальної середньої та дошкільної
освіти (Кононенко Ю.Г.) забезпечити розміщення цього наказу на офіційному
веб-сайті Міністерства освіти і науки України.
3. Рекомендувати Міністерству освіти Автономної
Республіки Крим, департаментам (управлінням) освіти і науки обласних, Київської
та Севастопольської міських державних адміністрацій довести наказ до відома
керівників закладів загальної середньої та дошкільної освіти.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на
заступника Міністра Хобзея П.К.
Л.М. Гриневич |
ЗАТВЕРДЖЕНО |
ПРИМІРНЕ
ПОЛОЖЕННЯ
про команду психолого-педагогічного
супроводу дитини з особливими освітніми потребами в закладі загальної середньої
та дошкільної освіти
1. Це Положення визначає основні принципи, завдання та
функції, а також порядок організації діяльності команди психолого-педагогічного
супроводу дітей з особливими освітніми потребами (далі - Команда супроводу),
які здобувають освіту в умовах інклюзивного навчання в закладах загальної
середньої та дошкільної освіти.
2. У цьому Положенні терміни вживаються в такому
значенні:
індивідуальна навчальна програма - документ (частина
ІПР), який окреслює коло знань, умінь та навичок, що підлягають засвоєнню з
кожного окремого навчального предмету у процесі навчання у закладі загальної
середньої освіти з метою реалізації індивідуальної освітньої траєкторії дитини
з особливими освітніми потребами (далі - дитини з ООП). Містить перелік тем
матеріалу, що вивчається, рекомендації щодо кількості годин на кожну тему, час,
відведений на вивчення всього курсу;
індивідуальний освітній план - документ (частина ІПР),
що визначає послідовність, форму і темп засвоєння дитиною з ООП у закладі
дошкільної освіти компонентів освітньої програми з метою реалізації її
індивідуальної освітньої траєкторії.
Інші терміни вживаються у значеннях, наведених в Законі України "Про освіту".
3. Персональний склад Команди супроводу затверджується
наказом керівника закладу освіти, в якому здобувають освіту діти з ООП.
4. Команда супроводу дитини з ООП співпрацює з ІРЦ з
питань надання корекційно-розвиткових послуг та методичного забезпечення її
діяльності.
5. Заклад освіти на підставі Примірного положення про
команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми
потребами в закладі загальної середньої та дошкільної освіти розробляє власне
положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими
освітніми потребами.
II. Склад
учасників Команди супроводу
1. Склад Команди супроводу визначається з урахуванням
освітніх потреб дитини з ООП.
2. До складу Команди супроводу дитини з ООП входять:
У закладі загальної середньої освіти:
постійні учасники: директор або заступник директора з
навчально-виховної роботи, вчитель початкових класів (класний керівник),
вчителі, асистент вчителя, практичний психолог, соціальний педагог,
вчитель-дефектолог (з урахуванням освітніх потреб дитини з ООП), вчитель-реабілітолог
та батьки або законні представники (далі - батьки) дитини з ООП тощо;
залучені фахівці: медичний працівник закладу освіти,
лікар, асистент дитини, спеціалісти системи соціального захисту населення,
служби у справах дітей тощо.
постійні учасники: директор або вихователь-методист,
вихователь, асистент вихователя, практичний психолог, соціальний педагог,
вчитель-дефектолог (з урахуванням освітніх потреб дитини з ООП),
вчитель-реабілітолог та батьки дитини з ООП тощо;
залучені фахівці: медичний працівник закладу освіти,
лікар, асистент дитини, спеціалісти системи соціального захисту населення,
служби у справах дітей тощо.
III. Принципи
діяльності Команди супроводу
1. Основними принципами діяльності Команди супроводу
є:
повага до індивідуальних особливостей дитини з ООП;
дотримання інтересів дитини з ООП, недопущення
дискримінації та порушення її прав;
активна співпраця з батьками дитини з ООП, залучення
їх до освітнього процесу та розробки ІПР;
конфіденційність та дотримання етичних принципів;
IV. Завдання
Команди супроводу
1. Команда супроводу виконує наступні завдання:
збір інформації про особливості розвитку дитини, її
інтереси, труднощі, освітні потреби на етапах створення, реалізації та
моніторингу виконання ІПР;
визначення напрямів психолого-педагогічних та
корекційно-розвиткових послуг, що можуть бути надані в межах закладу освіти на
підставі висновку ІРЦ, та забезпечення надання цих послуг;
розроблення ІПР для кожної дитини з ООП та моніторинг
її виконання з метою коригування та визначення динаміки розвитку дитини;
надання методичної підтримки педагогічним працівникам
закладу освіти з організації інклюзивного навчання;
створення належних умов для інтеграції дітей з ООП в
освітнє середовище;
проведення консультативної роботи з батьками дітей з
ООП щодо особливостей їх розвитку, навчання та виховання;
проведення інформаційно-просвітницької роботи у
закладі освіти серед педагогічних працівників, батьків і дітей з метою недопущення
дискримінації та порушення прав дитини, формування дружнього та неупередженого
ставлення до дітей з ООП.
V. Основні
функції учасників Команди супроводу
Адміністрація закладу освіти (директор або заступник директора з
навчально-виховної роботи/вихователь-методист):
формування складу Команди супроводу;
призначення відповідальної особи щодо координації
розроблення ІПР;
організація роботи Команди супроводу;
контроль за виконанням висновку ІРЦ;
залучення фахівців (в тому числі фахівців ІРЦ) для надання
психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг дітям з ООП;
контроль за виконанням завдань учасниками Команди
супроводу своїх функцій;
розроблення спільно з іншими учасниками Команди
супроводу індивідуального навчального плану дитини з ООП;
залучення батьків дитини з ООП до розроблення і
погодження ІПР;
оцінка діяльності педагогічних працівників, залучених
до реалізації ІПР;
вивчення та моніторинг психічного розвитку дитини з
ООП;
психологічний супровід дитини з ООП;
надання корекційно-розвиткових послуг дитині з ООП
згідно з ІПР;-1
__________
-1Проведення корекційно-розвиткових занять практичним психологом,
вчителем-дефектологом здійснюється відповідно до чинного законодавства.
надання рекомендацій, консультацій та методичної
допомоги педагогічним працівникам закладу освіти у роботі з дитиною з ООП;
консультативна робота з батьками дитини з ООП;
просвітницька робота щодо формування психологічної
готовності в учасників освітнього процесу до взаємодії в інклюзивному
середовищі.
соціально-педагогічний патронаж дитини з ООП та її
батьків;
виявлення соціальних проблем, які потребують негайного
вирішення, при потребі, направлення до відповідних фахівців з метою надання
допомоги;
вивчення соціальних умов розвитку дитини з ООП;
соціалізація дитини з ООП, адаптація її у новому
колективі;
інформування дитини з ООП та її батьків про мережу
закладів позашкільної освіти, залучення дитини до участі в гуртках, секціях з
урахуванням її можливостей;
надання рекомендацій учасникам освітнього процесу щодо
шляхів ефективної інтеграції дитини з ООП в колектив однолітків, формування
позитивного мікроклімату в дитячому колективі, подолання особистісних,
міжособистісних конфліктів;
захист прав дитини з ООП, за відповідним дорученням
представлення її інтересів у відповідних органах та службах.
Вчителі-дефектологи (вчитель-логопед, сурдопедагог, тифлопедагог, олігофренопедагог),
вчитель-реабілітолог:
надання корекційно-розвиткових послуг дитині з ООП,
згідно ІПР;
моніторинг досягнень у відповідній сфері розвитку
дитини, згідно ІПР;
надання рекомендацій педагогічним працівникам щодо
особливостей організації освітнього процесу, реалізації корекційно-розвиткових
цілей в процесі навчання, технології для досягнення кінцевих цілей навчання,
визначених в ІПР та застосування адаптацій (модифікацій);
консультативна робота з батьками дитини з ООП;
Вчитель початкових класів (класний керівник), вчителі
предметів/вихователь:
забезпечення освітнього процесу дитини з ООП з
урахуванням особливостей її розвитку та ІПР;
підготовка інформації для учасників засідання Команди
супроводу про особливості навчально-пізнавальної діяльності дитини з ООП, її
сильні сторони та потреби, результати виконання дитиною навчальної
програми/освітнього плану;
участь у підготовці індивідуального навчального плану
дитини з ООП;
розробка індивідуальної навчальної програми в закладі
загальної середньої освіти та індивідуального освітнього плану в закладі
дошкільної освіти;
визначення спільно з іншими педагогічними працівниками
рівня досягнення кінцевих цілей навчання, передбачених ІПР;
створення належного мікроклімату в колективі;
надання інформації батькам про стан засвоєння
навчальної програми/освітнього плану дитиною з ООП.
спостереження за дитиною з метою вивчення її
індивідуальних особливостей, схильностей, інтересів та потреб;
участь в організації освітнього процесу дитини з ООП;
участь у підготовці індивідуального навчального плану
та індивідуальної навчальної програми/індивідуального освітнього плану (для
закладів дошкільної освіти);
адаптація освітнього середовища, навчальних матеріалів
відповідно до потенційних можливостей та з урахуванням індивідуальних
особливостей розвитку дитини з ООП;
оцінка спільно з вчителем/вихователем рівня досягнення
кінцевих цілей навчання, передбачених ІПР;
підготовка інформації для учасників засідання Команди
супроводу за результатами спостереження за дитиною щодо її індивідуальних
особливостей, інтересів та потреб;
надання інформації батькам, педагогічним працівникам
щодо особливостей розвитку дитини з ООП.
доведення інформації про дитину (стиль, спосіб
навчання, успіхи, труднощі у виконанні домашніх завдань);
прийняття участі у роботі Команди супроводу, в тому
числі залучення до складання ІПР;
створення умов для навчання, виховання та розвитку
дитини.
Медичний працівник закладу освіти:
інформування учасників Команди супроводу про стан
здоров'я дитини та її психофізичні особливості;
за необхідністю, здійснює збір додаткової інформації
від батьків, закладу охорони здоров'я щодо стану здоров'я дитини.
VI.
Організація роботи Команди супроводу
1. Загальне керівництво Командою супроводу дітей з ООП
покладається на директора або заступника директора з навчально-виховної роботи/вихователя-методиста,
який несе відповідальність за виконання покладених на Команду завдань та
розподіл функцій між її учасниками.
2. Робота Команди супроводу здійснюється в межах
основного робочого часу працівників.
3. Однією з організаційних форм діяльності Команди
супроводу є засідання її учасників, яке проводиться не менше трьох разів
протягом навчального року. За потреби скликаються позачергові засідання.
Ініціювати позачергове засідання Команди супроводу може будь-хто з її
учасників.
4. Головою засідання Команди супроводу є директор або
заступник директора з навчально-виховної роботи в закладі загальної середньої
освіти, вихователь-методист - в закладі дошкільної освіти.
5. Рішення засідання Команди супроводу приймаються за
результатами колегіального обговорення інформації кожного її учасника відкритим
голосуванням (за умови присутності на засіданні не менше 2/3 від загального
складу).
6. Рішення засідання Команди супроводу оформляється
протоколом, який веде секретар засідання. Протокол засідання підписується
головою, секретарем та всіма учасниками засідання.
7. Секретар призначається із числа складу постійних
учасників Команди супроводу.
VII.
Організація надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг
дитині з особливими освітніми потребами
1. Відповідно до висновку ІРЦ, індивідуальної програми
реабілітації дитини з інвалідністю (за наявності), результатів
психолого-педагогічного вивчення дитини Команда супроводу складає індивідуальну
програму розвитку дитини з ООП впродовж 2-х тижнів з моменту початку освітнього
процесу.
ІПР погоджується батьками та затверджується керівником
закладу освіти.
2. Команда супроводу переглядає ІПР з метою її
коригування та визначення прогресу розвитку дитини у закладі загальної
середньої освіти двічі на рік (у разі потреби частіше); у закладі дошкільної
освіти - тричі на навчальний рік (у разі потреби частіше).
3. Відповідно до особливостей розвитку дитини з ООП
Команда супроводу розробляє індивідуальний навчальний план та індивідуальну
навчальну програму в закладі загальної середньої освіти та індивідуальний
освітній план в закладі дошкільної освіти.
4. Команда супроводу визначає способи адаптації (у
разі необхідності модифікації) освітнього середовища, навчальних матеріалів
відповідно до потенційних можливостей та з урахуванням індивідуальних
особливостей розвитку дитини з ООП.
5. Надання психолого-педагогічних та
корекційно-розвиткових послуг здійснюється шляхом проведення індивідуальних і
групових занять.
6. У разі виникнення труднощів у реалізації ІПР,
Команда супроводу звертається до фахівців ІРЦ щодо надання методичної допомоги.
7. Команда супроводу формує та узгоджує з батьками
розклад корекційно-розвиткових занять дитини з ООП.
8. Корекційно-розвиткові заняття згідно з ІПР
проводяться педагогічними працівниками закладу освіти та (або) залученими
фахівцями ІРЦ, інших установ/закладів, фізичними особами, які мають право
здійснювати освітню діяльність у сфері освіти.
Директор департаменту |
|
{Текст взято з сайту Міністерства освіти і науки
http://www.mon.gov.ua}
___________________________________________________________________________
ЩО ТАКЕ РІВНІ ПІДТРИМКИ
Рівнів підтримки – п’ять. Вони визначаються в результаті комплексної оцінки
фахівців ІРЦ (2–5 рівні) чи шкільної команди супроводу (1 рівень). Нині, під
час адаптаційного періоду, коли треба визначити рівні підтримки для всіх дітей,
які вже мають висновки ІРЦ, центри та школи працюють спільно.
Ключовим моментом є те, що для визначення рівня підтримки фахівці тепер
мають відштовхуватися від потреб дитини, а не від її діагнозу (нозології).
Перший рівень
Перший рівень надається за рішенням школи. Для цього
створюється команда супроводу, яка ухвалює рішення про надання дитині першого
рівня підтримки та складає індивідуальну програму розвитку (ІПР). Таке
підтримання здійснюється ресурсами самого закладу. Тут не передбачено створення
інклюзивного класу та відкриття ставки асистента вчителя. Кількість таких дітей
у класі не обмежена. Додаткове фінансування не виділяється.
Другий рівень
Починаючи з другого рівня, з’являються підстави для створення інклюзивного
класу та введення посади асистента вчителя. Окрім того, з цього рівня
обов’язково потрібно складати не лише індивідуального плану розвитку, як і на
першому рівні, але й індивідуальну навчальну програму.
Діти на другому рівні можуть потребувати додаткового обладнання та
матеріалів (дозволяється витратити 10% від загальної суми фінансової
підтримки), а також додаткових корекційних занять (не більше 2 на тиждень). У
класі може бути не більше 3 дітей із другим рівнем підтримки.
Третій рівень
Цей рівень вважається помірним ступенем прояву труднощів, тому в класі
може бути не більше двох таких дітей. Окрім асистента педагога, спеціалісти
можуть рекомендувати забезпечити асистента дитини. На закупівлю додаткового
обладнання використовується до 20% фінансування, а корекційних занять таким
дітям призначають до 4 на тиждень. Тут, як і на другому рівні, дитина може потребувати
адаптації навчальної програми.
Четвертий і пʼятий рівні
Четвертий та п’ятий рівні – найскладніші. У класі може навчатися лише одна
дитина з труднощами тяжкого (4-й) або найтяжчого (5-й) ступенів. В обидвох
випадках дитина потребує асистента дитини, а також адаптації чи модифікації
навчальних програм, а іноді – і результатів навчання. На
додаткові засоби навчання можна витрачати до 35% коштів.
На 4-му рівні передбачено до 6 корекційних занять на тиждень. На п’ятому –
8, до того ж тут дозволено використовувати альтернативні та спеціальні методи
навчання, проводити заняття із самообслуговування тощо.
Школа, за рішенням команди супроводу із залученням представника ІРЦ та
погодженням із батьками, може змінювати рівень підтримки в межах одного
суміжного рівня, якщо вирішить, що це піде на краще дитині. Першого рівня це не стосується.
_______________________________________________________ ____________________________________
Посібник
"Оцінювання дітей з особливими освітніми потребами"
Оцінювання дітей з ООП Посібник.pdf
__________________________________________________ ____________________________________
Індивідуальна програма розвитку
Індивідуальна програма розвитку .pdf
__________________________________________________ ____________________________________
Рекомендації МОН "Безпечне освітнє середовище: надання індивідуальної підтримки учням з особливими освітніми потребами "
Лист МОН від 03.08. 2023 № 111479-23.pdf
_________________________________________________ ____________________________________
Методичні рекомендації ДАНО
"Організація і забезпечення інклюзивного середовища в закладах загальної середньої освіти"
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ_інклюзія 2023.pdf
_________________________________________________ ______________________________________
Посібник "СПІВПРАЦЯ ВЧИТЕЛЯ ТА АСИСТЕНТА ВЧИТЕЛЯ В ІНКЛЮЗИВНОМУ ОСВІТНЬОМУ СЕРЕДОВИЩІ"
Посібник Співпраця асистента і вчителя.pdf
_________________________________________________ ______________________________________
Рівні підтримки. Організація роботи
Рівні підтримки. Орг-ція роботи.pdf
_________________________________________________ ______________________________________
Посібник "Критерії оцінювання дітей з інтелектуальними порушеннями"
Критерії оцінювання ООП з інтел поруш.pdf
_________________________________________________ ______________________________________
Ресурсна кімната. Наказ МОН
Наказ про ресурсну кімнату.pdf
Немає коментарів:
Дописати коментар